Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 12 August 2014

DUN KEDAH : Sultan dukacita

Oleh MOHD. RAFIE AZIMI dan SAFINA RAMLI
pengarang@utusan.com.my

Tunku Sallehhuddin Sultan Badlishah menerima titah ucapan daripada Mukhriz Tun Mahathir (kiri) pada majlis perasmian Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah di Wisma Darulaman di Alor Setar, Kedah, semalam. - UTUSAN/Safrizal Azmi

ALOR SETAR 11 Ogos - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dukacita berikutan terdapat banyak kejadian yang menggugat keharmonian kaum dan agama kebelakangan ini.

Baginda bertitah, ketegangan agama dan ideologi perkauman yang berlaku dalam masyarakat terutamanya melalui media sosial membayangkan sikap tidak beradab terhadap pelbagai keputusan yang dimuktamadkan oleh datuk nenek semua warga.

"Ketika ini, terlalu ramai anak-anak muda yang menyampaikan pandangan dan fikiran melalui media sosial tanpa mempedulikan sensitiviti hubungan antara kaum, agama, tradisi dan adat resam. Tanpa kebijaksanaan datuk nenek kita ketika mencapai kemerdekaan, maka ramai keturunan kini mungkin menjadi rakyat tanpa negara.

"Dengan demikian, adalah amat wajar semua pihak faham dan sentiasa hormat dengan asas-asas kehidupan seperti termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan," titah baginda.

Tuanku Abdul Halim bertitah demikian ketika merasmikan Mesyuarat Pertama Penggal Kedua, Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, di Wisma Darul Aman di sini hari ini.

Teks titah ucapan baginda dibacakan oleh Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah, Tan Sri Diraja Tunku Sallehuddin Sultan Badlishah.

Yang turut hadir, Ahli Jemaah Pemangku Sultan Kedah, Tan Sri Tuanku Abdul Hamid Thani Sultan Badlishah dan Tan Sri Tunku Puteri Intan Safinaz Tuanku Abdul Halim serta Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir.

Tuanku Abdul Halim turut menasihatkan rakyat jelata agar memelihara negeri dan negara sebaik-baiknya supaya kemerdekaan dan kebebasan yang dikecapi dapat dipertahankan selama-lamanya.

"Apabila kita bersengketa antara kita dan tamak haloba maka kita sanggup mengamalkan rasuah hingga menjual maruah bangsa dan agama sehingga anak cucu kita akan menderita," titah baginda.

Baginda bertitah, sistem pendidikan nasional yang bersepadu boleh dijadikan pemangkin utama perpaduan sekali gus mengatasi perbuatan yang menggugat keharmonian kaum dan agama.

Titah baginda, sarjana sosiologi pendidikan tersohor, E.D Hirsch melalui bukunya 'Cultural Literacy' menyatakan pendidikan adalah unsur terpenting dalam mewujudkan perpaduan rakyat di sesebuah negara.

Titah baginda, Hirsch menyarankan bahawa masyarakat yang bersatu padu hanya dapat dibentuk melalui satu sistem pendidikan nasional yang bersepadu.

"Peribahasa Melayu mengatakan, kalau ingin melentur buluh, biarlah daripada rebungnya.

"Justeru beta percaya sekiranya kita ingin memupuk perpaduan yang kental dalam kalangan rakyat, maka pendidikan boleh menjadi pemangkin utama," titah baginda.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140812/dn_02/Sultan-dukacita#ixzz3A8n34QeC  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: