Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 25 April 2011

Media arus perdana perlu berani kritik kerajaan


DARI UTUSAN MALAYSIA
25.4.2011


KUALA LUMPUR 24 April - Media arus perdana tidak boleh dilihat terlalu menyokong kerajaan termasuk dalam dasar yang tidak menepati kehendak rakyat.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, media arus perdana sebaliknya perlu berani mengkritik kerajaan kerana dengan cara itu kerajaan dapat menilai sejauh mana dasar-dasarnya diterima rakyat.

"Mereka (media arus perdana) beranggapan tidak menjadi tanggungjawab untuk mengkritik kerajaan dan dalam keadaan itu, kerajaan kadang-kadang mendapat pandangan yang berat sebelah mengenai apa yang difikirkan oleh rakyat terhadap mereka (kerajaan)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Persidangan Blogger Serantau Malaysia-ASEAN yang pertama anjuran Blog House Malaysia (BHM) di sini hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyampaikan ucaptama pada majlis yang turut dihadiri oleh isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dan isteri Dr. Mahathir, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali.

Dr. Mahathir yang juga penaung kepada BHM berkata, beliau melihat terdapat sesetengah media yang sanggup melakukan tapisan sendiri sehingga menyebabkan orang ramai berpendapat media arus perdana dikawal oleh kerajaan.

Keadaan itu katanya, menyebabkan orang ramai lebih mempercayai blog dan ia satu perkembangan yang berbahaya serta merugikan kerajaan sendiri.

Dalam nada sinis Dr. Mahathir menambah, media arus perdana juga hanya menyokong seseorang pemimpin ketika beliau berkuasa dan dipinggirkan selepas tidak lagi mempunyai jawatan dalam kerajaan.

KOMEN : KRITIK BUKAN SEKADAR MENGKRITIK TAPI HENDAKLAH MENGKRITIK SECARA RASIONAL UNTUK PEMBANGUNAN NEGARA DAN KESEJAHTERAAN RAKYAT.

No comments: