Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 15 April 2011

RAJA PETRA BERCAKAP TENTANG KREDIBILITI

Oleh ROZAMAN ISMAIL
pengarang@utusan.com.my
15.4.2011




Anwar sudah tiada kredibiliti


KUALA LUMPUR 14 April – Pengendali laman web antikerajaan, Raja Petra Kamaruddin muncul dalam siri kedua temu bual eksklusif malam ini dengan menyifatkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah hilang kredibiliti sebagai seorang pemimpin.

Raja Petra yang merupakan salah seorang rakan karib Anwar menegaskan, dalam pembangkang pun Anwar tidak dihormati.

Pengendali laman web Malaysia Today itu dalam temu bual bersama Pengarang Kumpulan TV3, Datuk Ashraf Abdullah berkata, janji-janji kosong, krisis dalaman yang tidak berkesudahan dalam pembangkang serta masalah peribadi yang dihadapinya sudah cukup untuk rakyat menilai kepimpinan Anwar.

Situasi itu kata beliau, menimbulkan satu persoalan bagaimana Anwar boleh memimpin negara.

‘‘Jadi di sini nampaknya Anwar gagal menjaga parti pembangkang dan menjaga pemimpin-pemimpinnya. Alasan yang diberi ialah bagi kebebasan bersuara.

‘‘Tetapi itu pun tak betul sebab apabila ada sesiapa yang mengkritik pemimpin, dia ambil tindakan terhadap mereka. Kebebasan tidak diberi,’’ katanya dalam temu bual yang disiarkan dalam Buletin Utama malam ini.

Raja Petra yang menghilangkan diri sejak sekian lama, semalam muncul dengan pengakuan bahawa beliau tidak pernah menuduh Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor terlibat dalam kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Sebaliknya Raja Petra menegaskan, beliau berbuat demikian kerana didesak dan dipengaruhi oleh beberapa individu yang tidak mahu melihat Najib menerajui kepimpinan negara sebagai Perdana Menteri apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan.

Mengenai pembangkang, Raja Petra berkata, parti-parti pembangkang tidak boleh bersatu kerana berlainan ideologi.

Beliau mengambil contoh kerajaan negeri Selangor yang menyaksikan perselisihan faham antara Pas, DAP dan PKR yang amat ketara.

Di Selangor, katanya, Exco kerajaan negeri, Datuk Dr. Hassan Ali mengeluarkan kenyataan yang bukan sahaja berbeza dengan kerajaan negeri berhubung isu penjualan arak tetapi di kalangan pemimpin Pas sendiri.

‘‘Hassan Ali kata ini dasar Pas. Pas pula kata bukan, itu pandangan peribadi Hassan Ali. DAP pula kata tak boleh, hingga kecoh.

‘‘Dalam isu penjualan arak misalnya, orang sudah keliru. Boleh ke tak? Yang ini kata boleh, yang ini kata tak boleh. Yang ini kata rampas, yang ini kata serah balik, tak boleh rampas. Jadi apa polisi sebenar dalam isu ini?,’’ soalnya lagi.

Menurut Raja Petra, sebagai Penasihat Ekonomi kerajaan negeri Selangor, Anwar tidak pernah mengeluarkan kenyataan berhubung isu itu dan menjelaskan apa dasar sebenar dalam isu penjualan arak.

‘‘Tetapi Anwar diam, bagaimanapun di bawah pula bergaduh sesama mereka. Ini bukan contoh kepimpinan yang baik. Pemimpin sepatutnya tahu mengawal orang di bawahnya.

‘‘Selepas tiga tahun berkuasa di beberapa negeri, rakyat sudah boleh menilai prestasi pakatan pembangkang.

‘‘Ramai yang memberitahu saya mereka sudah disillusioned. Mereka sudah tidak yakin dengan pembangkang,’’ tegasnya.

KOMEN : DEMI CITA-CITA NAK JADI PM, ANWAR TIDAK PEDULI DIRINYA DIPERGUNAKAN OLEH DAP DAN AHLI PKR BUKAN MELAYU UNTUK MENGHANCURKAN PERPADUAN ORANG MELAYU. PAS SEPERTI BIASA AKAN MENYOKONG ANWAR HANYA UNTUK MENDAPATKAN UNDI ORANG MELAYU PKR. DIMANAKAH KEIKHLASAN MEREKA UNTUK MEMBANTU RAKYAT. PADA MEREKA YANG PENTING MENANG PILIHANRAYA DULU, YANG LAIN KEMUDIAN CERITA..... SELAMA INI ANWAR ADA KREDIBILITI KE SEMASA JADI MENTERI DALAM KERAJAAN BN?

No comments: