Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 27 April 2011

Ramai menaruh harapan Selangor kembali ke pangkuan BN


Oleh Wan Jailani Razak
wanjai@bharian.com.my
2011/04/27



PENERBANGAN MH150 lapan jam dari Kuala Lumpur ke Jeddah akhir bulan lalu, diisi dengan celoteh penumpang di sebelah penulis dikenali sebagai Zaaba yang mengulas keadaan politik terkini di Selangor, terutama selepas tiga tahun pakatan pembangkang memerintah negeri itu.

Beliau yang juga seorang pesara, yakin Barisan Nasional (BN) mampu merampas semula kerajaan negeri pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13. Katanya, ketika meneruskan kehidupan di bawah pimpinan bercelaru Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor, masih ramai sayangkan BN dan mengharapkan sayap utama parti Kerajaan Pusat kembali bertapak di bumi Selangor. “Selepas bersara, saya banyak bergaul dengan masyarakat dan rumusan daripada sembang dengan penduduk setempat, saya dapati mereka yakin BN dapat merampas kembali kerajaan negeri ini.

“Mereka kecewa dengan sikap kerajaan negeri diketuai PKR yang dilihat terlalu tunduk dengan desakan DAP dalam banyak isu, termasuk rampasan arak dan penggunaan kalimah Allah, menunjukkan pakatan pembangkang tidak mungkin dapat berpakat berikutan perbezaan ideologi.

“Kepercayaan pengundi terhadap kemampuan mereka terus memerintah Selangor semakin terhakis. Bagi orang Melayu, PAS yang diharap dapat membela nasib orang Islam tidak sehebat mana,” katanya yang menetap di Seksyen 10, Shah Alam.

Tentu penduduk masih ingat tindakan ahli Exco Selangor mengarahkan pegawai penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memulangkan minuman keras dirampas penguat kuasanya.Ia tindakan tidak bertanggungjawab dan tidak mencerminkan profesionalisme seorang Exco. Kerajaan negeri sepatutnya memberi sokongan kepada penguat kuasa MBSA menjalankan tugas mengikut peraturan sedia ada. Tidak wajar mereka dimalukan dengan mengarahkan pemulangan semula arak berkenaan.

Ramai mempersoalkan buah tangan yang boleh rakyat Selangor banggakan hasil perjuangan pemimpinnya ketika mereka terus leka berceramah seolah-olah masih berada di kerusi pembangkang.

Adakah selepas tiga tahun membentuk kerajaan, pemimpin PKR, PAS dan DAP masih gagal menukar mentaliti pembangkang kepada kerajaan? Mungkin kerja membangkang lebih mudah berbanding merancang pembangunan Selangor.

Tidak salah jika mereka beranggapan kejayaan dimiliki Selangor hari ini adalah hasil perjuangan BN sebelum ini. Banyak lagi isu disajikan pakatan pembangkang sejurus memerintah Selangor. Ia mungkin mengambil masa 1,001 malam menceritakan kisah pemimpinnya yang ‘tidur sebantal tetapi mimpi lain-lain’.

Pakatan pembangkang mungkin berkecil hati jika diketepikan usaha mereka memberi bekalan air percuma 20 meter padu pertama kepada penduduk sejurus memerintah Selangor pada 2008.

Tetapi ramai pemimpin BN berhujah sebenarnya tiada istilah air percuma seperti dihebohkan kerajaan negeri kerana bayaran itu berpindah daripada RM11.40 sebulan bagi sebuah rumah kepada perbelanjaan kantung kerajaan sebanyak RM200 juta setahun.

Ini bermakna, kerajaan perlu mengurangkan perbelanjaan pembangunan RM200 juta, sekali gus mengurangkan aktiviti ekonomi merencatkan pertumbuhan ekonomi. Akhirnya, kesan itu kembali kepada peniaga dan pekerja apabila pendapatan, upah dan bonus berkurangan.

Justeru, jangan menipu rakyat dengan pelbagai janji palsu menerusi Buku Jingga kerana rakyat Selangor tidak akan termakan dakyah pembangkang, sebaliknya mereka akan menghukum kegagalan kerajaan pakatan pembangkang dalam PRU 13 nanti.

Kemampuan BN melaksanakan program transformasi terutama ke atas ekonomi dan sosial, termasuk pendidikan, seharusnya menyedarkan rakyat daripada terus diulit mimpi indah pembangkang.

Bagi menjawab persoalan yang semakin hangat kini – apakah BN dapat merampas kembali Selangor atau apakah pakatan pembangkang dapat mempertahankan kerajaan negeri, itu terpulang kepada pengundi pada PRU 13 nanti.

Bagaimanapun, jika dipertimbangkan, tahap kepercayaan rakyat terhadap BN semakin pulih selepas kejayaan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan kemampuan menawarkan lebih banyak pekerjaan, ekonomi terus menggalakkan serta pelaksanaan model politik baru mendekatkan rakyat dengan kerajaan, pembangkang perlu melupakan hasrat terus berkuasa tiga tahun lagi.

KOMEN : BANGKITLAH RAKYAT SELANGOR YANG BIJAKSANA. GUNAKANLAH UNDI ANDA DEMI KESEJAHTERAAN ANAK CUCU KITA DAN BUKAN UNTUK KEUNTUNGAN SEMENTARA.

2 comments:

Onna said...

Assalam sayang daddy,

Kalau lah dorang ni tidak membutakan mata hati mereka daddy, InsyaAllah PRU13, selangor BN yang punya...amin.
Dah naik geram tengok keadaan s. alam yang tidak berjaga, nama ajer ibu negeri...jalan berlubang sana sini.. jalan kat kampong pun lagi baik... itu baru jalan.. belum yang lain2 lagi...yang duit rakyat lesap.. mencabar kesultanan, biadap... melayu tak sedar diri.. ish banyak betul lah....

AJAI62 said...

Assalam Syg Mum

Kita pakat-pakat undi BN. Tolak Puak Pembangkang yang tak sudah dengan masalah? Amin