Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 9 March 2015

MH370 : Fakta siasatan didedah

Pasukan penyiasat antarabangsa sediakan laporan interim

HUSSAINI AMRAN | 09 Mac 2015 1:19 AM


WARIS kepada keluarga mangsa MH370 menunjukkan gambar keluarga mereka yang hilang ketika hari memperingati peristiwa MH370 di Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN/SYEFRY MONIZ

KUALA LUMPUR 8 Mac - Genap setahun insiden kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 pada 8 Mac tahun lalu, Malaysia hari ini mengumumkan laporan interim yang disediakan oleh pasukan penyiasat antarabangsa yang turut dianggotai tujuh negara lain.

Pasukan Penyiasatan Keselamatan Lampiran 13 Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) Malaysia untuk MH370 itu dianggotai wakil agensi penyiasatan nahas udara dari Australia, United Kingdom, Singapura, Perancis, China, Amerika Syarikat dan Indonesia (NTSC).

Antara penemuan signifikan pasukan penyiasat antarabangsa itu ialah rekod penyelenggaraan pesawat dan sistem penerbangan mendapati tiada sesuatu keadaan luar biasa terhadap enjin MH370 sebaliknya ia memenuhi semua piawaian.

Selain itu, tiada tingkah laku luar biasa pada semua anak kapal pesawat seperti pemencilan sosial, perubahan kelakuan atau minat dan pengabaian diri.

Ini termasuk pengesahan fakta yang diterima oleh pasukan penyiasatan bahawa tiada tanda-tanda mengaitkan juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah dan Fariq Abdul Hamid serta anak kapal dengan penyalahgunaan dadah serta alkohol.

“Pemerhatian terhadap tingkah laku kedua-dua juruterbang dibuat berdasarkan rakaman televisyen litar tertutup (CCTV) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 7 Mac 2014,” kata pasukan itu.

Laporan 578 muka surat yang dinamakan Maklumat Fakta: Penyiasatan Keselamatan untuk MH370 itu, dikeluarkan hari ini oleh pasukan berkenaan bagi memenuhi ketetapan ICAO supaya diumumkan perkembangan siasatan setiap kali ulang tahun insiden sekiranya laporan akhir belum disediakan.

Ini adalah kali pertama Pasukan Penyiasatan Keselamatan Lampiran 13 ICAO Malaysia untuk MH370 tampil membuat kenyataan.

Tujuh agensi penyiasat nahas udara yang menganggotai pasukan itu ialah Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB), Cawangan Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom (AAIB UK), Biro Penyiasatan Nahas Udara Singapura (AAIB Singapura), Biro Penyiasatan dan Analisis Keselamatan Penerbangan Awam Perancis (BEA), Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC), Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional Amerika Syarikat (NTSB) dan Jawatankuasa Keselamatan Pengangkutan Indonesia (NTSC).

Pasukan itu diketuai bekas Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Kok Soo Chon itu, yang turut membuat kenyataan interim secara langsung menerusi TV1 pukul 3 petang ini.

Laporan tersebut yang boleh dimuat turun daripada laman web Kementerian Pengangkutan melalui http://mh370.mot.gov.my turut mengandungi transkrip penuh komunikasi setebal 164 muka surat antara ATC Kuala Lumpur dengan pesawat MH370 dan penerbangan lain pada 8 Mac tahun lalu, mulai pukul 1.03 pagi hingga 6.58 pagi.

Pasukan penyiasatan itu menambah, siasatan ke atas kedudukan kewangan Zaharie, Fariq dan semua anak kapal lain menunjukkan tiada yang luar biasa dari segi pendapatan bulanan kasar dan perbelanjaan tunai mereka.

“Tiada bukti menunjukkan mereka melakukan transaksi kewangan luar biasa sebelum insiden kehilangan pesawat MH370,” jelas pasukan.

Penilaian psikologi dan sosial oleh pasukan penyiasatan juga mendapati Zaharie mampu menangani tekanan di tempat kerja dan rumah serta tiada tanda apati, tekanan atau cepat marah.

“Siasatan juga mendapati tiada perubahan ketara dari segi gaya hidup, konflik peribadi atau masalah keluarga,” kata pasukan berkenaan.

Sementara itu, pasukan penyiasat melaporkan, kedua-dua juruterbang dan semua anak kapal pesawat MH370 tidak mengalami penyakit kronik yang boleh menghalang mereka daripada menjalankan tugas secara kompeten.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/fakta-siasatan-didedah-1.67396#sthash.eLiipd7B.dpuf


No comments: