Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 28 August 2014

POLITIK : Krisis berlarutan jika DAP, PKR kekal hantar satu nama


Suhaizan Kaiat

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Krisis politik di Selangor akan berlarutan jika Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP meneruskan hasrat menghantar hanya satu nama untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai menteri besar baharu negeri itu.

Ketua Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat berkata, keadaan berkenaan akan membuatkan rakyat bertambah meluat dan kerana itu pakatan pembangkang perlu mencapai satu persefahaman dalam isu berkenaan.

"Jika PKR dan DAP mahu meneruskan hasrat menghantar hanya satu nama, maka krisis ini akan berlarutan panjang. Rakyat akan bertambah meluat. Ia masa terbaik untuk pakatan pembangkang kembali duduk semeja untuk mencapai persefahaman yang mungkin gagal dicapai sebelum ini,'' katanya dalam status Facebook miliknya hari ini.

Sultan Sharafuddin semalam menitahkan setiap parti iaitu Pas, DAP dan PKR mencadangkan lebih dua nama daripada pakatan pembangkang untuk dipertimbangkan sebagai calon Menteri Besar Selangor yang baharu.

DAP dan PKR bagaimanapun hanya akan menghantar satu nama iaitu Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor dengan mendakwa keputusan itu sejajar dengan konvensi yang diamalkan dalam pelantikan Menteri Besar Selangor sebelum ini.

Sementara itu, dalam satu lagi status Facebook berasingan, Suhaizan berkata, pakatan pembangkang kelihatan masih bergelut untuk mencapai kesepakatan dalam kemelut perebutan jawatan Menteri Besar Selangor yang kini memasuki fasa baharu.

Justeru, beliau mencadangkan agar satu nama calon baharu iaitu Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad yang juga Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) turut dipersembahkan kepada Sultan Selangor bagi mengimbangi keadaan berkenaan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140828/po_03/Krisis-berlarutan-jika-DAP-PKR-kekal-hantar-satu-nama#ixzz3BeJzDDgD  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: