Varian tertinggi, 2.5L 4WD dikuasakan oleh enjin QR25DE-k2 dengan sistem Twin CVTC. Ia mampu menjana kuasa sehingga 171 PS pada 6,000rpm dan kuasa kilas 233Nm pada 4,000 rpm. Va­rian 2.0L 2WD pula dibekalkan de­ngan unit enjin MR20DD dengan sistem suntikan bahan api dan Twin CVTC yang berupaya menghasilkan kuasa mencecah 144PS pada 6,000rpm dan kuasa kilas maksimum 200Nm pada 4,400rpm.

Kedua-dua varian enjin ini dipadankan bersama kotak gear Xtronic CVT generasi seterusnya dengan mode manual 7 kelajuan untuk pemanduan lancar dan ­prestasi yang penuh kuasa; serta Mode ECO bagi menawarkan penjimatan bahan api lebih baik.

Reka bentuk luaran X-Trail menampilkan lampu nyalaan siang LED berbentuk Boomerang, gril Nissan berbentuk V yang tersendiri dan kombinasi lampu belakang yang standard pada ke­dua-dua varian. Keistimewaan va­rian 2.5L 4WD ialah lampu utama LED yang pertama dalam kelasnya dengan fungsi Auto serta lampu isyarat membelok LED. Roof Rails dan rim aloi bersaiz 17 inci pula memberikan Nissan X-Trail serba baharu penampilan yang menarik dan mengagumkan.

Ruang dalaman juga telah diperhalusi buatannya. Ia diserlahkan menerusi material berkualiti tinggi yang lembut apabila dipegang pada panel instrumen, pintu hadapan dan perehat tangan pada konsol tengah. Sentuhan berwarna perak, kemasan krom, metalik geometrik serta premium hitam piano nyata mencetuskan suasana dalaman yang moden dan elegan.

Konfigurasi tempat duduk 5+2 sememangnya menawarkan keluasan kabin yang luar biasa, ter­utamanya apabila tempat duduk tambahan diperlukan untuk kanak-kanak. Kapasiti kargonya juga mengagumkan iaitu 1,520 liter (apabila tempat duduk baris kedua dan ketiga dilipat rata) dan 550 li­ter (jika tempat duduk baris ketiga dilipat sepenuhnya).
X-Trail generasi ketiga ini ditawarkan pada harga RM165,800 untuk varian 2.5L 4WD dan RM142,800 bagi varian 2.0L 2WD (harga di atas jalan termasuk ­insurans di Semenanjung Malaysia) dalam lima warna iaitu Tungsten Silver, Titanium Olive, Diamond Black, Graphite Blue dan Brilliant White.