Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 26 March 2015

F1- Jangan cari alasan - Hamilton

26 Mac 2015 1:35 AM


LEWIS HAMILTON (duduk kanan) dan Nico Rosberg melayan peminat dalam sesi ramah mesra di Suria KLCC, Kuala Lumpur semalam menjelang Formula Satu yang akan bermula di Sepang, hujung minggu ini. utusan/RUSHDI SALLEH

KUALA LUMPUR - Pelumba pasukan Formula Satu (F1) Mercedes AMG Petronas, Lewis Hamilton menyifatkan pencabar mereka, Red Bull Racing tidak sepatutnya menjadikan peraturan baharu perlumbaan sebagai alasan untuk menarik diri daripada sukan pemotoran itu.

Katanya, F1 memerlukan lebih ra­mai pemandu dan kereta di litar bagi menjadikannya lebih me­nyeronokkan untuk ditonton.

Justeru, alasan yang diberikan Red Bull bukan sesuatu yang bagus untuk sukan berkenana, apatah lagi ia datang daripada pasukan yang pernah menguasai perlumbaan selama empat tahun.

“Jika saya sebagai peminat F1, saya mahu melihat lebih ramai pemandu dan lebih banyak kereta supaya sukan ini lebih menyeronokkan.

“Tidak sepatutnya (peraturan baharu perlumbaan) jadi alasan untuk sebuah pasukan yang menguasai F1 empat tahun, mahu menarik diri.

“Bukan idea yang baik untuk Red Bull menarik diri,” katanya dalam sidang akhbar sambil dite­mani rakan sepasukan, Nico Rosberg di De­wan Filharmonilk Petronas di sini, semalam, menjelang perlumbaan Grand Prix F1 Malaysia di Litar F1 Sepang, hujung minggu ini.

Sejurus selepas Grand Prix Australia 15 Mac lalu, Red Bull menyatakan hasrat menarik diri daripada F1.

Malah, mereka mencadangkan semua pasukan supaya menggunakan unit kuasa turbo standard yang didapati tidak menepati kehendak peraturan perlumbaan baharu yang diperkenalkan Persekutuan Automotif Antarabangsa (FIA).

Pegawai Teknikal pasukan Williams, Pat Symonds pula mempersoalkan cadangan Red Bull supaya setiap pasukan menggunakan unit kuasa turbo yang standard walaupun cuba meminta FIA mewujudkan garis panduan peraturan yang fleksibel bagi memastikan kelangsungan penyertaan setiap pasukan dalam sukan itu.

Rosberg turut mengecam keras ura-ura penarikan diri Red Bull itu, malah menganggapnya amat mengecewakan selain mereka wajar mengiktiraf terdapat pasukan lain yang mampu memecahkan penguasaan mereka selama empat tahun.

“Saya mengecam keras hasrat mereka. Amat mengecewakan apabila datangnya daripada sebuah pasukan yang sudah lama bergelar juara. Mereka sepatutnya mengiktiraf kejayaan pasukan lain apabila berjaya mengatasi mereka,” katanya.

Sementara itu, Hamilton yang mengakui terpikat dengan keenakan makanan tempatan khususnya roti canai, berkata: “Saya rasa hebat kembali ke sini.

“Kami disambut hangat walaupun saya fikir cuaca panas di Sepang seperti ‘membunuh’. Saya juga mahu lebih banyak kereta dan pemandu yang mampu menamatkan perlumbaan dari di Australia (hanya 11 pasukan tamatkan saingan).

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Mercedes, Toto Wolff me­negaskan beliau tidak mahu mana-mana anak buahnya memandang ringan saingan di Sepang walaupun yakin Hamilton dan Rosberg mampu mencapai keputusan baik.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/jangan-cari-alasan-hamilton-1.73645#sthash.tedX0aq9.dpuf

No comments: