Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 4 March 2015

11 lagi anggota UPP, PGA ditahan SPRM

Terlibat melindungi aktiviti penyeludupan petrol di sempadan

MASZUREEN HADZMAN | 04 Mac 2015 1:40 AM


SEBAHAGIAN daripada 11 anggota penguat kuasa yang ditahan SPRM bagi membantu siasatan aktiviti penyeludupan petrol dan diesel di sempadan Malaysia-Thailand, semalam.

KUALA LUMPUR 3 Mac - Selepas sekumpulan anggota pe­nguat kuasa ditahan sema­lam, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terus memburu mereka yang terbabit dalam kes penyeludupan dan penjualan petrol ke negara jiran.

Terbaharu, 11 lagi penguat kuasa yang terdiri daripada sembilan anggota polis tugas am, dan dua anggo­ta Pasukan Gerakan Am (PGA) ditahan SPRM dalam serbuan Op Licin 2 di Kedah dan Perak hari ini.

Serbuan tersebut menjadikan 26 individu termasuk dua orang awam yang ditahan setakat ini.

Menurut sumber, tujuh daripada mereka ditahan di Pejabat SPRM Kedah selepas dibawa dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Padang Terap di Kuala Nerang manakala dua lagi di Balai Polis Kota Putra, Durian Burung, Padang Terap dan seorang di Bidor, Perak, kira-kira pukul 11.30 pagi dan 2 petang ini.

Katanya, kesemua mereka berusia antara 25 dan 58 tahun.

“Enam daripada sembilan yang ditahan merupakan anggota polis berpangkat Koperal dan masing-masing seorang Konstabel, Sarjan, Sarjan Mejar dan dua lagi merupakan anggota Pasukan Gerakan Am (PGA),” katanya di sini.

Semalam, SPRM menahan 13 pe­nguat kuasa terdiri daripada pegawai dan anggota UPP serta PGA kerana disyaki terbabit dalam sindiket melindungi aktiviti penjualan dan penyeludupan petrol ke negara jiran.

Turut ditahan seorang bekas pegawai UPP dan seorang awam yang dipercayai bersubahat dalam kegiatan terbabit.

Kesemua 15 individu terbabit di­tahan dalam operasi yang dikena­li sebagai Op Licin 2 di Perak dan Ke­dah setelah siasatan mendapati sin­diket penyeludupan minyak petrol itu dilakukan secara haram melalui pintu masuk di sempadan Malaysia-Thailand.

Difahamkan, penahanan itu adalah yang terbesar selepas operasi membanteras aktiviti mengelak cukai di Zon Perdagangan Bebas Cukai (FTZ) September lalu.

Dalam pada itu, mereka turut dipercayai menerima suapan sehingga RM4,000 daripada pengusaha stor minyak petrol dan diesel yang tidak berlesen di sekitar Durian Burung, Padang Terap.

Dalam perkembangan berkaitan, menurut memberitahu, kesemua mereka yang ditahan semalam te­lah dibebaskan hari ini selepas ke­­nya­taan mereka diambil oleh SPRM.

Katanya, di Kedah, tujuh pegawai penguat kuasa dibebaskan de­ngan jaminan mulut manakala pe­sara UPP dibebaskan dengan seorang penjamin dan wang tunai sebanyak RM10,000.

“Di Perak pula, enam anggota PGA turut dibebaskan dengan jami­nan mulut manakala seorang orang awam sudah dibebaskan dengan ja­­minan wang tunai sebanyak RM2,500 berserta seorang penjamin.

“Orang awam yang ditahan di­siasat di bawah Seksyen 16(a)(B) Ak­ta SPRM 2009 manakala pegawai penguat kuasa pula disiasat di bawah Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009,” ujar sumber itu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/11-lagi-anggota-upp-pga-ditahan-sprm-1.65865#sthash.2tlQjiRN.dpuf

No comments: