Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 5 March 2015

1MDB : TUNGGULAH LAPORAN SIASATAN PAC


Sahkan akaun 1MDB - PM arahkan Ketua Audit Negara, -Laporan akan diserah kepada PAC

05 Mac 2015 1:08 AM


NAJIB TUN RAZAK

KUALA LUMPUR 4 Mac - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengarahkan Ketua Audit Negara untuk mengesahkan secara bebas akaun 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri hari ini, laporan Ketua Audit Negara akan dise­rahkan untuk pemeriksaan telus kepada Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) yang bersifat bipar­tisan sepenuhnya dan mencerminkan komposisi Parlimen.

Ia menyatakan Perdana Menteri telah memberitahu Kabinet mengenai langkah itu.

“Jika terbukti ada salah laku, undang-undang akan dikuatkuasakan tanpa pengecualian,” kata Najib.

Kenyataan itu menerangkan perdana menteri hari ini memang­gil 1MDB dan juruaudit mereka, Deloitte menghadap Kabinet berikutan laporan media baru-baru ini berkaitan syarikat pembangunan strategik milik penuh kerajaan itu.

Setelah menerima penjelasan dari 1MDB dan Deloitte, Kabinet melahirkan keyakinan bahawa tidak terdapat sebarang salah laku dalam 1MDB, dan hasrat mereka supaya syarikat itu dibenar melaksanakan hasil semakan strategiknya yang dicadangkan,” kata kenyataan itu.

Walaupun demikian, ia mengambil perhatian bahawa kerajaan telah meminta Ketua Audit Negara memeriksa akaun 1MDB sebagai langkah lanjutan.

Ia berkata, 1MDB telah memberi taklimat mengenai situa­si semasanya dan menjawab siri pertanyaan dikemukakan oleh menteri-menteri kabinet, termasuk Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Deloitte katanya, memberi keterangan menyeluruh tentang urusan mereka dengan 1MDB dan mengesahkan bahawa firma itu telah mengaudit dan mengesahkan akaun syarikat berkenaan.

“Kabinet diberitahu bahawa dakwaan baru-baru ini yang ditujukan kepada 1MDB, adalah berkaitan transaksi pihak ketiga seperti Petrosaudi, bukan 1MDB.

“Pelaburan relevan 1MDB telah dikembalikan sepenuhnya dengan keuntungan signifikan yang tersedia diaudit,” menurut kenyataan itu.

Sementara itu, Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda berkata, adalah jelas semua serangan yang ditujukan kepada 1MDB hanya bermotif politik dan sengaja dibuat sebagai percubaan untuk melemahkan syarikat dengan menyebarkan dakwaan tidak berasas dan lebih bersifat spekulasi yang seterus­nya akan memberi kesan kepada ekonomi.

“Sehubungan itu, 1MDB amat mengalu-alukan permintaan Per­dana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya Ketua Audit Negara mengesahkan akaun 1MDB, yang mana sebelum ini telah diaudit oleh Deloitte yang juga satu daripada firma terkemuka dunia.

“Kami akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada Ketua Audit Negara dan berharap hasil penemuannya dapat menjawab segala spekulasi yang ditimbulkan baru-baru ini,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sahkan-akaun-1mdb-1.66125#sthash.Z0hv5zzT.dpuf



RABU, 4 MAC 2015 @ 7:58 PM


Oleh Magendran Rajagopal





PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak memaklumkan kepada Kabinet sebentar tadi bahawa beliau sudah mengarahkan Ketua Audit Negara untuk bertindak secara bebas bagi mengesahkan akaun 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Selanjutnya, kata Perdana Menteri, laporan Ketua Audit Negara mengenai akaun 1MDB itu akan diserahkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) selaku badan mewakili kedua-dua pihak (penyokong kerajaan dan pembangkang) berdasarkan keanggotaan dalam Parlimen.

"Sekiranya sebarang salah laku dibuktikan, undang-undang akan dikuatkuasa tanpa sebarang pengecualian," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Pejabat Perdana Menteri, di sini sebentar tadi.

Terdahulu, berikutan laporan media terkini berhubung 1MDB, Perdana Menteri memanggil syarikat itu dan auditornya, Deloitte, untuk menghadap Kabinet, hari ini.

Pada perjumpaan itu, 1MDB memberi taklimat mengenai kedudukan terkini syarikat berkenaan dan memberi maklum balas kepada soalan yang dikemukakan Menteri Kabinet termasuk Najib dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Deloitte pula memberi gambaran menyeluruh mengenai urusan mereka dengan 1MDB dan mengakui bahawa pihaknya melakukan audit dan mengesahkan akaun syarikat berkenaan.

Kabinet juga dimaklumkan bahawa dakwaan baru-baru ini yang ditujukan kepada 1MDB berhubung transaksi dilakukan pihak ketiga seperti Petrosaudi International (Petrosaudi), bukan 1MDB. Semua pelaburan berkaitan oleh 1MDB sudah dipulangkan secara penuh dengan keuntungan diaudit yang besar.

Selepas menerima penjelasan daripada 1MDB dan Deloitte, Kabinet yakin bahawa tiada salah laku dilakukan dalam 1MDB dan menyuarakan hasrat mereka supaya syarikat itu dibenar melaksanakan hasil cadangan kajian strategiknya.

Sebelum ini, Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB, Arul Kanda, dilaporkan berkata semua tuduhan disebarkan portal media tertentu di negara ini berhubung usaha sama 1MDB dan Petrosaudi, adalah tidak benar.

Malah, beliau dipetik berkata 1MDB memperoleh AS$488 juta (RM1.8 bilion) apabila menamatkan usaha sama dengan

Petrosaudi pada 2012 dan semua fakta serta perincian mengenai transaksi itu boleh dirujuk pada akaun audit yang dipaparkan di laman web Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Pada masa sama, Petrosaudi, kenyataan sebelum ini, menafikan dakwaan kononnya ada sejumlah dana yang diperoleh sepanjang kerjasama strategik dengan 1MDB dimasukkan ke akaun peribadi di luar negara.

Berikutan beberapa tuduhan tidak berasas yang dikaitkan dengan Petrosaudi baru-baru ini, syarikat berkenaan dilaporkan sedang meneliti langkah perundangan sewajarnya terhadap pihak yang bertanggungjawab di sebalik penyebaran dakwaan terbabit.




No comments: