Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 19 March 2015

Teliti hukum hudud terlebih dahulu sebelum dilaksanakan

19 Mac 2015 2:19 AM

KUALA LUMPUR 18 Mac – Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 atau hukum hudud perlu diteliti dengan lebh terperinci kerana membabitkan banyak persoalan Perlembagaan yang perlu diselesaikan sebelum dapat dilaksanakan.

Shamrahayu Ab. Aziz

Pakar undang-undang perlembagaan, Prof. Shamrahayu Ab. Aziz berkata, terdapat banyak cabaran memandangkan wujud ruang-ruang dari sudut perundangan yang boleh dicabar dengan mudah oleh pihak yang tidak bersetuju dengan hukum ini.

“Enakmen tersebut jelas tidak selaras dengan Perlembagaan Persekutuan. Contohnya dari segi kesalahan seperti keselamatan awam iaitu membunuh, mencuri dan merompak yang termaktub kesalahannya ini di bawah kuasa Persekutuan.

“Dewan Undangan Negeri (DUN) hanya mempunyai kuasa bagi kesalahan seperti murtad, minum arak dan berzina sahaja. Bagaimanapun, hukuman yang ditetapkan melampaui bidang kuasa mahkamah syariah.

“Justeru, kita bimbang situasi ini akan memberi peluang kepada individu-individu yang tidak berpuas hati untuk mencabarnya,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kerajaan Pas Kelantan hari ini membentangkan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 dalam sidang DUN walaupun mendapat tentangan daripada rakan sekutunya, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Sementara itu, Shamrahayu berkata, fasa seterusnya ialah untuk mendapatkan kebenaran meluaskan kuasa negeri menerusi Perkara 76A Perlembagaan Persekutuan agar dapat mencakupi hukuman bagi kesalahan bunuh, mencuri dan merompak yang terdapat dalam enakmen berkenaan.

Katanya, satu lagi ialah meminda Akta Mahkamah Syariah (Akta 355) yang sekarang ini hanya memperuntukkan bidang kuasa iaitu tiga tahun penjara, denda RM5,000 dan enam kali sebatan.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/teliti-hukum-hudud-terlebih-dahulu-sebelum-dilaksanakan-1.71148#sthash.aZ0u7Kwy.dpuf


No comments: