Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 3 March 2015

Dana RM1.6b bagi MAS NewCo

NABILA YASMIN RAZIB | 03 Mac 2015 1:22 AM


KUALA LUMPUR 2 Mac - Khazanah Nasional Bhd., akan mengagihkan dana sehingga RM1.6 bilion kepada Malaysia Airlines (MAS) sebagai sebahagian daripada fasa kedua pembiayaan pelaburan bersyarat dalam tempoh tiga bulan akan datang.

Syarat-syarat pengagihan itu ialah pelaksanaan beberapa perkara utama, antaranya, pelan perniagaan syarikat baharu (NewCo) telah diluluskan oleh Khazanah dan Lembaga Pengarah MAS, menurut Khazanah dalam kenyataannya tentang Perkembangan Kemajuan Suku Tahun Pelan Pemulihan MAS (MRP) yang kedua di sini hari ini.

MAS NewCo merupakan syarikat yang mengambil alih MAS sebagai sebahagian daripada penstrukturan semula syarikat penerbangan nasional itu, dan Khazanah memiliki 100 peratus kepentingan.

Syarat lain yang diperlukan untuk pembiayaan ialah kajian tadbir urus korporat, pelaksanaan proses pemilihan tenaga kerja serta program pembangunan dan pengurusan tenaga kerja, dan sasaran kewangan dan operasi untuk dipersetujui.

Seperti disebut di bawah MRP, selesainya pengurangan modal terpilih dan proses pembayaran balik semula (SCR) serta penyahsenaraian MAS merupakan syarat perlu untuk komitmen Khazanah mengagihkan pembiayaan pelaburan sehingga RM6 bilion secara berperingkat dan di bawah syarat yang ketat.

Daripada fasa pertama pembiayaan pelaburan bersyarat berjumlah RM2 bilion yang disasarkan pada akhir Disember 2014, RM1.38 bilion diagihkan untuk pembayaran kepada pemegang saham susulan kejayaan pelaksanaan SCR.

Baki fasa pertama pembiayaan itu akan diagihkan berdasarkan keperluan aliran tunai MAS dan syarat-syarat yang ditetapkan oleh Khazanah.

Sebagai sebahagian daripada matlamat jangka panjang MAS untuk mengurangkan tahap kadar hutangnya, perbincangan mengenai syarat cadangan pertukaran hutang-bagi ekuiti dengan beberapa pihak sedang dijalankan, dengan perjanjian mengenai syarat-syarat utama yang disasarkan pada akhir suku pertama 2015 dan pelaksanaan perjanjian definitif pada suku kedua 2015.

Menurut Khazanah lagi, syarikat penerbangan negara itu menjangkakan rasionalisasi agregat kapasiti pada 2015 melebihi 10 peratus dengan menumpukan operasi ke laluan domestik dan serantau yang lebih menguntungkan.

“Pengukuhan jangka masa pendek itu dilihat mampu menguatkan kedudukan kewangan syarikat penerbangan berkenaan, sekaligus meletakkannya pada landasan yang betul untuk mengembangkan kapasitinya pada kadar pertumbuhan tahunan (CAGR) melebihi lima peratus setahun bagi tempoh 2015 hingga 2020.

Secara khususnya, NewCo bercadang untuk mengembangkan kapasiti laluan domestik dan ASEAN sehingga enam hingga lapan peratus setahun dan Asia Pasifik sebanyak lima peratus untuk membina hab sambungan di Kuala Lumpur di samping mengkaji semula laluan Eropah dan Asia Barat untuk memberi tumpuan kepada laluan yang membawa lebih banyak sumbangan dan keuntungan.

“Laluan sedia ada akan dikaji semula secara terperinci dan mana-mana laluan yang tidak selari dengan objektif akan dibatalkan jika perlu,” katanya.

Pelan perniagaan bagi NewCo yang dijangka beroperasi 1 Julai ini turut direka bagi menyelaraskan semula keperluan pesawat dengan rangkaian jaringannya.

“Pemilihan pesawat bagi laluan-laluan ini juga merupakan kunci kepada prestasi syarikat penerbangan negara, kerana ia akan memastikan keuntungan optimum dan dalam masa yang sama meminimumkan kos,” jelas Khazanah.

Sementara itu Khazanah turut memaklumkan MRP terus menarik minat pelbagai entiti yang mahu terlibat sama atau melengkapkan pelan berkenaan.

“Sehingga kini pihaknya sudah menerima sejumlah 36 cadangan perniagaan. Khazanah sudah bertemu dan akan terus berjumpa pihak-pihak yang mengemukakan cadangan untuk berbincang dengan lebih terperinci.

“Semua cadangan tidak seharusnya melibatkan pemecahan aset MAS, bagi mengekalkan fungsinya sebagai syarikat penerbangan negara,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/bisnes/korporat/dana-rm1-6b-bagi-mas-newco-1.65505#sthash.E1tKQRfx.dpuf


No comments: