Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 23 March 2015

Kekalkan F1 di Malaysia

Rosberg anggap Litar Sepang antara yang terbaik

SUFIAN HADI SOJAK | 23 Mac 2015 1:02 AM





KUALA LUMPUR - Pemandu pasukan Mercedes, Nico Rosberg mahu perlumbaan Formula Satu (F1) terus diadakan di Malaysia dan kontrak Litar Antarabangsa Sepang (SIC) yang bakal berakhir pada 29 Mac ini disambung.

Pelumba kelahiran Jerman itu menganggap, SIC memiliki laluan trek yang sangat hebat, selain menjadi lokasi tumpuan orang ramai untuk hadir menyaksikan perlumbaan berprestij dunia itu.

“Semema­ngnya ia sangat penting untuk F1 berada di sini. Selain mempunyai laluan yang menarik, ia turut menarik minat orang di luar sana untuk datang memberi sokongan kepada kami (pelumba).

“Malah, SIC juga menjadi trek pertama yang menganjurkan Grand Prix di Asia dan ia sangat istimewa. Sudah tentu ia menjadi perlumbaan penting buat Petronas di sini.

“Saya harap dapat kembali (berlumba) di sini untuk tahun-tahun seterusnya. Treknya sangat menarik dan bagus untuk dipandu.

“Saya pernah naik podium banyak kali dan ia menjadi satu momen yang istimewa untuk saya datang ke sini lagi,” katanya.

Rosberg berkata demikian selepas majlis menaiki teksi bersamanya di ibu negara, semalam.

Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan SIC berdepan ancaman hilang hak penganjuran F1 dan perlumbaan 2015 pada 27-29 Mac ini mungkin menjadi yang terakhir di Sepang selepas 16 tahun me­nganjurkannya.

Bagaimanapun, Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Datuk Razlan Razali yang sudah mengadakan perbincangan pertama bersama pengurusan F1 yang diketuai Bernie Ecclestone di London Januari lalu, memberi bayangan penganjurannya pada tahun ini bukanlah yang terakhir.

Keputusan hak penganjuran Malaysia dijangka diketahui, ­minggu depan.

Sementara itu, Rosberg, 31, optimis pasukannya mampu melakar kemenangan kedua musim ini di Sepang, hujung minggu ini.

“Kami mempunyai jentera yang hebat selain berlumba di laman sendiri dan saya ucapkan terima kasih kepada Petronas.

“Kami akan melakukan yang terbaik dan ia akan menjadi satu pertembungan hebat antara saya dan Lewis (Hamilton). Harap-harap saya akan berada di depan untuk saingan kali ini,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/lumba-kereta/kekalkan-f1-di-malaysia-1.72544#sthash.LjELOHVE.dpuf


No comments: