Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 31 March 2015

F1: Vettel menitis air mata julang gelaran di Sepang

AHAD, 29 MAC 2015 @ 7:17 PM

Oleh Khairil S Iswan



PELUMBA Ferrari, Sebastian Vettel mengangkat tangan selepas melintasi garisan penamat perlumbaan Grand Prix Malaysia PETRONAS 2015 di Litar Antarabangsa Sepang. - Foto EPA

SEPANG: Sebastian Vettel jelas terlalu gembira dan hampir kehilangan kata-kata ketika diminta mengulas kemenangan dilakar olehnya pada perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix Malaysia PETRONAS, hari ini.

Turut hampir menitiskan air mata di atas podium kemenangan, pelumba baharu Ferrari itu begitupun kembali ke 'dunia nyata' dan apa yang diluahkan selepas itu pasti cukup menggembirakan pasukan berpangkalan di Itali itu.

"Sasaran kami adalah untuk membawa Kejuaraan Dunia kembali ke Maranello," kata pelumba kelahiran Jerman itu dengan nada yakin yang turut mengucapkan perkataan sama dalam bahasa Itali.


Sekalipun melakar kemenangan ke-40 sepanjang kerjayanya, ia adalah kemenangan pertama buat Vettel yang kali terakhir menjuarai perlumbaan pada 2013.

Pelumba kelahiran Jerman itu bergelut sepanjang tahun lalu bersama Red Bull tanpa memenangi sebarang kejuaraan sebelum membuat keputusan berpindah menyertai Ferrari.



PEMANDU pasukan Ferarri, Sebastian Vettel mengucup piala yang dimenangi pada perlumbaan Grand Prix Malaysia PETRONAS 2015, hari ini. - Foto AP

Jeritan di pit

Bagi Ferrari, ia pasti kejayaan yang lebih istimewa kerana kali terakhir pasukan itu memenangi Kejuaraan Dunia kategori pengeluar ialah pada 2008.

Manakala kali terakhir pasukan gergasi F1 itu memenangi gelaran pelumba ialah pada 2007 bersama pelumbanya ketika ini, Kimi Raikkonen.

"Untuk menewaskan Mercedes secara adil adalah sesuatu yang istimewa," kata juara dunia empat kali, Vettel dalam sidang media selepas perlumbaan.

Kemenangan Vettel disambut meriah ribuan peminat pasukan itu di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) yang membanjiri podium selepas kejayaan itu.

Pasukannya turut gembira dengan kemenangan itu dan jeritan mereka di pit pasukan jelas kedengaran di bilik media.

"Ferrari kembali, Ferrari kembali," menerusi radio pasukan.

Raikkonen pula menamatkan perlumbaan di kedudukan keempat sekalipun berdepan pelbagai halangan dan memulakan perlumbaan di petak ke-11.

No comments: