Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 20 March 2015

DAP dalam pakatan diputuskan Isnin ini - TEMBERANG AJE CINA NI..

Kecewa dengan Pas berhubung isu hudud

MOHD. AZRAIE MD. YUSOF | 20 Mac 2015 1:40 AM

45 0 Google +0

ANTHONY LOKE

KUALA LUMPUR 19 Mac - DAP akan mengambil pendirian tegas berhubung hala tuju parti itu dalam pakatan pembangkang selepas kecewa dengan Pas yang berjaya mendapatkan kelulusan terhadap Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) Pindaan 2015 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, hari ini.

Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke berkata, perkara tersebut akan diputuskan dalam mesyuarat di peringkat Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) pada Isnin ini.

“DAP menegaskan bahawa kami menolak dan tidak bersetuju dengan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015, ia melanggar dasar bersama pakatan pembangkang dan mengkhianati konsensus majlis pimpinan pakatan pembangkang.

“Sekiranya rang undang-undang persendirian ini dibawa ke Dewan Rakyat, apa yang pasti mereka tidak akan mendapat sokongan daripada Ahli Parlimen DAP, malah saya yakin mereka tidak akan dapat majoriti dua pertiga,” katanya ketika ditemui di Parlimen di sini hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Seremban mengulas pertanyaan pemberita mengenai Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 yang diluluskan di dewan undangan Negeri (DUN) Kelantan, hari ini.

Sementara itu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang mempersoalkan keikhlasan dan kesetiaan Pas selama ini dalam dasar bersama pakatan pembangkang yang terjalin sejak tujuh lalu.

“Apa yang berlaku di Kelantan mengecewakan saya. Kita tunggu mesyuarat CEC pada Isnin depan,” katanya yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah.

Timbalan Setiausaha Agung DAP, Ngeh Koo Ham pula berkata, rang undang-undang hudud yang diluluskan di kelantan itu hanya akan mempromosikan kebencian.

“Kita faham undang-undang itu bertujuan untuk menentang jenayah. Kami yang bukan Islam juga mahu menentang jenayah, cuma cara yang diketengahkan Pas itu dilihat tidak berapa sesuai,” kata Ahli Parlimen Beruas itu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/dap-dalam-pakatan-diputuskan-isnin-ini-1.71546#sthash.fq8U6gq9.dpuf


Nada keras PKR yang menuntut hukuman ke atas Pas berubah

20 Mac 2015 1:39 AM

KUALA LUMPUR 19 Mac – Parti Keadilan Rakyat (PKR) sekadar berupaya melahirkan rasa kesal dengan kedegilan Pas membentangkan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah 1993 (Pindaan 2015) yang diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan hari ini.

Jika sebelum ini, PKR dilihat senada dengan DAP sehingga mendesak Majlis Pakatan Pembangkang agar mengambil tindakan tegas menghukum Pas andai sekutunya itu tetap berdegil mahu membentangkan enakmen tersebut, kini nada disuarakan PKR mula kendur.

Paling tegas pun, parti itu hanya mengarahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tunggal PKR, Roslan Puteh, supaya tidak menyertai perbahasan dan pe­ngundian enakmen berkenaan di DUN Kelantan.

Sebaliknya, seperti biasa apabila tersepit dan tiada jalan untuk keluar daripada masalah yang menimpa pembangkang, PKR bertindak menyalahkan UMNO dengan menuduh parti terbesar orang Melayu itu bermuslihat dalam isu hudud yang mahu dilaksana Pas.

“PKR melahirkan rasa kesal kerana persetujuan dalam mesyua­rat pakatan yang bertarikh 8 Februari 2015 tidak dihormati dan sekali gus bertentangan de­ngan muafakat bersama yang telah dicapai pada tahun 2011 mengenai perkara ini (pelaksanaan hudud).

“Sedang kami menghormati hak dan pendirian Pas Kelantan untuk membentangkan enakmen ini, adalah lebih afdal jika Kerajaan Kelantan juga menghormati persetujuan yang dibuatnya sebelum ini,” kata parti itu dalam k­enyataan bersama di sini hari ini.

Bagaimanapun kenyataan Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail bersama enam lagi pemimpin tertinggi parti PKR yang lain itu tidak diwakili oleh pemimpin bukan Islam dalam parti berkenaan.

Enam pemimpin tertinggi PKR itu Timbalan Presiden, Azmin Ali; Naib Presiden, Nurul Izzah Anwar dan Shamsul Iskandar Md. Akin; Setiausaha Agung, Rafizi Ramli; Ketua Wanita, Zuraida Kamaruddin dan Ketua Angkatan Muda, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Dalam pada itu, PKR menyifatkan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah tidak berlaku jujur semasa mesyuarat Majlis Pakatan Pembangkang mengenai pindaan yang mahu dibuat ke atas enakmen tersebut pada 8 Februari lalu.

Dakwa parti itu, Mohd. Amar sebelum ini memberitahu pindaan terhadap empat perkara hanyalah membabitkan ke atas enakmen yang diluluskan pada tahun 1993 tetapi apabila dibentangkan semalam, banyak tersasar daripada apa yang dimaklumkan sebelum ini.

“Walaupun kandungannya tidak banyak berbeza dengan enakmen asal tahun 1993, tetapi perkara itu tidak lagi mematuhi muafakat bersama yang dipersetujui oleh pakatan pembangkang pada tahun 2011 mengenai pelaksanaan hudud,” ujar parti berkenaan. 

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/nada-keras-pkr-yang-menuntut-hukuman-ke-atas-pas-berubah-1.71540#sthash.57oTSS6I.dpuf


Pas tidak akan pujuk DAP, PKR

20 Mac 2015 1:39 AM

KOTA BHARU 19 Mac – Pas tidak akan memujuk sekutunya dalam pakatan pembangkang iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) supaya ‘tidak membakar jambatan’ iaitu berpecah disebabkan pelaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) Pindaan 2015 atau hukum hudud di negeri ini.

Mustafa Ali

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, sekutunya terutama DAP telah memahami dengan jelas pelaksanaan undang-undang Islam itu.

Beliau berkata, terpulang kepada DAP untuk menyatakan pendirian mereka Isnin ini, namun baginya tidak ada sebab untuk parti itu berpecah daripada pakatan yang dibentuk sejak lebih lima tahun lalu.

“Dia (DAP) sudah faham dah, pujuk ini orang tidak faham, jadi tak payah pujuklah.

“Kita tidak boleh nak halang mereka bermesyuarat tetapi kita sudah nyatakan berkali-kali, maknanya bukanlah kerana sebab ini maka hendak bakar jambatan ini, tak ada sebab saya rasa,” katanya kepada pemberita di lobi Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Semalam, DAP melahirkan kekecewaannya terhadap Pas dan mendakwa telah ‘ditikam dari belakang’ oleh rakan sekutunya itu yang tidak menghiraukan amaran untuk tidak membentangkan pindaan enakmen tersebut. 

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pas-tidak-akan-pujuk-dap-pkr-1.71539#sthash.liXsRS7d.dpuf

No comments: