Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 24 March 2015

1,500 lepasan SPM serbu 
program lanjut pelajaran ke UiTM

24 Mac 2015 12:22 AM


Abdul Azeez Abdul Rahim dan Mohd. Noor Mohd Amin (dua dari kiri) beramah mesra dengan pelajar lepasan SPM di Dewan Kenangan Tun Abdul Razak, Baling, kelmarin.

BALING 23 Mac – Kira-kira 1,500 lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menyerbu program Melanjutkan Pelajaran di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Peringkat Parlimen Baling 2015 di Dewan Kenangan Tun Abdul Razak dekat sini semalam.

Program anjuran Pemuda UMNO Baling dengan kerjasama UiTM cawangan Merbok itu bagi membolehkan lepasan SPM di kawasan ini meninjau peluang melanjutkan pelajaran ke universiti berkenaan bagi sesi baharu pada Jun ini.

Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim ketika berucap merasmikan program tersebut berkata, ini adalah peluang kedua bagi membantu pelajar yang mempunyai kelayakan agar mereka dapat melanjutkan pelajaran ke menara gading.

“Peluang kedua ini dibuka kepada pelajar lepasan SPM untuk memasuki UiTM setelah mereka gagal ataupun terlepas peluang ke universiti lain.

“Ini merupakan peluang untuk mereka mencapai cita-cita sehingga ke peringkat yang lebih tinggi dan tidak seharusnya mereka melepaskan begitu sahaja,” kata Abdul Azeez.

Antara kursus yang ditawarkan ialah pra-Perdagangan dan pra-Sains dan mereka akan menjalani kursus pra-Diploma selama enam bulan bermula Jun ini.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Baling, Mohd. Noor Mohd. Amin berkata, anak muda di kawasan ini perlu diberi pendedahan dan peluang untuk mengubah nasib dan masa hadapan mereka agar menjadi lebih berjaya dan sempurna.

“Kita tidak mahu anak bangsa ketinggalan jauh daripada arus perdana dan mereka perlukan ilmu untuk terus bersaing,” kata Mohd. Noor.

Lepasan SPM, Nazatul Afigah Mohd. Asri, 18, Kampung Ketemba Luar dekat sini berkata, dia tidak mahu melepaskan peluang yang disediakan itu demi mencapai cita-citanya.

“Peluang ini amat baik untuk saya dan rakan-rakan. Sekiranya terpilih saya tidak akan mensia-siakan peluang yang diberi ini,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/pendidikan/sekolah/1-500-lepasan-spm-serbu-8232-program-lanjut-pelajaran-ke-uitm-1.72813#sthash.O13LCK13.dpuf

No comments: