Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 5 March 2015

MH 17: Keluarga dibenar lihat bangkai pesawat

05 Mac 2015 12:35 AM


Waris kepada mangsa nahas pesawat MAS MH17 dan wakil media melawat pangkalan tentera udara Gilze-Rijen di selatan Belanda yang menempatkan serpihan pesawat itu yang ditembak jatuh di timur Ukraine, Julai tahun lalu. – AP

AMSTERDAM 4 Mac - Waris kepada mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang ditembak jatuh di timur Ukraine, buat pertama kali semalam dibenarkan mengunjungi Pangkalan Tentera Udara Gilze-Rijen di selatan negara ini bagi melihat sendiri serpihan bangkai pesawat itu.

Bagi kebanyakan ahli keluarga, lawatan itu diselubungi suasana pilu kerana mereka menyaksikan serpihan pesawat yang menjadi ‘tempat’ mangsa menghabiskan waktu-waktu terakhir mereka.

Bagaimanapun, ahli keluarga mangsa tidak mahu bercakap kepada media yang sedia menunggu ketika lebih banyak lagi waris dijangka melawat pangkalan itu pada minggu ini dengan jumlah kesemua waris yang datang dianggarkan berjumlah 500 orang.

Serpihan pesawat yang di­letakkan di tiga buah hangar itu mengandungi sayap, roda, badan utama kapal serta ruang bagasi yang antaranya mempunyai kesan jelaga, manakala bahagian logam tebal pesawat dilihat berpintal dan pecah.

Bagaimanapun, pihak media tidak dibenarkan melihat bahagian pesawat yang didakwa terkena hentaman objek bertenaga tinggi, lapor Mail Online.

Namun, tidak semua ahli keluarga mangsa cukup kuat untuk melihat bangkai pesawat MH17 kerana ada antara mereka enggan berbuat demikian ekoran terlalu sedih.

Jurucakap Lembaga Keselamatan Belanda, Sara Vernooij berkata, pasukan pakar akan mencantumkan semula serpihan pesawat itu bagi membantu penyiasat menilai kerosakan dan mewujudkan bukti nahas tersebut.

Katanya, laporan terakhir lembaga itu tentang nahas yang mengorbankan kesemua 298 penumpang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur tersebut akan dikeluarkan tahun ini juga.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/mh-17-keluarga-dibenar-lihat-bangkai-pesawat-1.65982#sthash.tZxCzLj8.dpuf


No comments: