Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 26 January 2015

Rotan: Merencatkan institusi keluarga, masyarakat

26 Januari 2015 1:14 AM


KUALA LUMPUR 25 Jan. – Kerajaan diminta menangguhkan dan melakukan kajian lebih mendalam sebelum meneruskan hasrat menggubal rang undang-undang baharu bagi menggantikan Akta Kanak-Kanak 2001 yang akan menjadikan perbuatan merotan anak sebagai satu kesalahan jenayah.

Mas Ermieyati Samsudin

Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, hukuman akibat merotan akan merencatkan institusi keluarga kerana ibu bapa sepatutnya diberi ruang sepenuhnya untuk mendisiplinkan anak masing-masing asalkan tidak berlaku penderaan.

Sehubungan itu katanya, kerajaan tidak perlu tergesa-gesa dalam melaksanakan perkara itu sebaliknya kepentingan kanak-kanak serta keluarga mereka perlu diutamakan selaras dengan amalan dan budaya di negara ini.

“Saya berharap kementerian sudah mengadakan rundingan khusus dengan semua pihak yang berkepentingan seperti persatuan ibu bapa, pakar psikologi, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pakar-pakar berkaitan sebelum keputusan dibuat.

“Wanita UMNO juga meminta supaya Jabatan Peguam Negara mengadakan satu pertemuan segera dengan semua pihak berkepentingan termasuk Wanita Barisan Nasional (BN) untuk mendengar penjelasan dan maklum balas mengenai kesan terhadap pindaan undang-undang yang akan dilakukan,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Sementara itu, Shahrizat berkata, artikel lima dan 18 dalam CRC telah menyatakan setiap negara perlu menggunakan usaha terbaik untuk memastikan pengiktirafan prinsip bahawa ibu bapa mempunyai tanggungjawab utama dalam menyediakan didikan dan perkembangan kanak-kanak, selaras dengan adat tempatan.

“Saya merujuk kepada keputusan menjatuhkan hukuman ke atas pasangan suami isteri yang merotan anak mereka seperti kes Azizul Raheem Awaluddin dan Shalwati Norshaldi (dipenjarakan di Sweden tahun lalu) yang boleh membawa kepada pemisahan sementara antara kanak-kanak dengan ibu bapa mereka.

“Wanita UMNO mempertahankan hak kanak-kanak daripada sebarang bentuk penganiayaan, pengabaian, penderaan dan keganasan, namun pindaan ini perlu diteliti dengan lebih mendalam serta meminta kerajaan tidak tergesa-gesa menggubal rang undang-undang baharu,” tambahnya.

Sementara itu, Ketua Puteri UMNO, Datuk Mas Ermieyati Samsudin berkata, kajian perlu dilakukan secara menyeluruh termasuk dalam sudut agama Islam yang mengharuskan ibu bapa merotan anak-anak bagi tujuan mendidik.

“Di negara ini, kebiasaannya anak-anak dirotan bukan untuk mendera sebaliknya yang berlaku dalam penderaan ialah kanak-kanak didera secara mental dan dipukul secara fizikal,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/rotan-merencatkan-institusi-keluarga-masyarakat-1.52564#sthash.W6DEukcC.dpuf

No comments: