Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 23 July 2014

Sukan Komanwel XX - Glasgow sudah bersedia, atlet teruja


Pengurus skuad bola sepak Scotland, Gordon Strachan (kanan) bergaya untuk jurugambar ketika dia membawa baton Sukan Komanwel di trek Stadium Hampden Park di Glasgow semalam. - AFP

GLASGOW - Beribu-ribu atlet dan pegawai telah tiba di Glasgow dalam suasana keterujaan untuk menyertai upacara pembukaan dan perasmian Sukan Komanwel XX di Celtic Park hari ini.

Kelmarin sahaja lebih 1,000 atlet dari 25 negara tiba di Lapangan Terbang Glasgow untuk menyertai Sukan Komanwel termasuk dari Bangladesh, New Zealand, India dan Singapura.

Pemain bag pipe menyambut tetamu dengan tradisi orang Scotland, memastikan mereka berasa dialu-alukan sebelum menaiki kenderaan ke Perkampungan Atlet.

Secara keseluruhannya kira-kira 6,500 atlet dan pegawai kini mengisi rumah-rumah di Perkampungan Atlet di East End di sini sehinggalah tamat temasya selama 11 hari ini.

Setiap kontinjen diberikan majlis selamat datang ke perkampungan itu.

Majlis itu dihoskan oleh nama-nama besar dalam sukan yang termasuk legenda ragbi, Gavin Hastings, jaguh Olimpik paling berjaya dari Scotland, Chris Hoy dan gimnas Scotland pertama menang emas iaitu Steve Frew.


BEBERAPA atlet olahraga menjalani latihan di Stadium Hampden Park di Glasgow semalam sebagai persediaan terakhir untuk bersaing dalam Sukan Komanwel yang akan dirasmikan hari ini. - AFP

Ketua Perkampungan, Tony Sainsbury berkata: "Suasana di perkampungan ini sekarang sungguh baik dengan beribu-ribu atlet menyesuaikan diri dan tidak sabar untuk beraksi dalam acara masing-masing. Mereka terutamanya seronok kerana terdapat begitu banyak jenis makanan yang kami sediakan di dewan makan dan kafe-kafe di perkampungan ini."

Hari ini kesemua kontinjen akan menyertai 2,000 anggota yang membuat persembahan untuk Upacara Pembukaan di hadapan 40,000 penonton di Celtic Park. Selain itu, upacara itu juga berkemungkinan akan ditonton oleh lebih 1.5 bilion penonton dari rumah masing-masing di seluruh dunia.

Pihak tuan rumah menjanjikan majlis pembukaan yang spektakular dan penuh dengan kejutan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140723/su_01/Glasgow-sudah-bersedia-atlet-teruja#ixzz38GkUY6q3  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: