Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 8 May 2014

MENTERI TRANSFORMASI BORANG 1MALAYSIA - Ruangan kaum borang rasmi dihapus

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my


Joseph Entulu Belaun

PUTRAJAYA 7 Mei - Jemaah Menteri hari ini memutuskan menghapuskan ruangan kaum dalam borang rasmi kerajaan kerana dianggap tidak perlu ketika melakukan urusan rasmi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Joseph Entulu Belaun ketika menjelaskan perkara itu berkata, antaranya borang permohonan kerja di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), permohonan pasport dan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM)

Beliau berkata, keputusan itu dibuat kerana ia tidak mempunyai nilai tambah dalam usaha kerajaan memupuk perpaduan budaya pelbagai kaum di negara ini.

Menurutnya, ruangan kaum ketika mengisi borang rasmi untuk memohon bantuan di JKM tidak perlu kerana semua rakyat berhak mendapatnya tanpa mengira kaum.

"Keputusan itu dibuat bagi memudahkan orang ramai berurusan dengan kerajaan selain memenuhi aspirasi 1Malaysia ke arah perpaduan nasional.

"Keputusan ini bukan bertujuan menjaga sensitiviti kaum tertentu di negara ini kerana ia bersifat menyeluruh," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Setakat ini, terdapat hampir 100 borang rasmi kerajaan telah menggugurkan perkataan kaum seperti borang permohonan Skim Pinjaman Perumahan Untuk Golongan Berpendapatan Rendah dan borang pendaftaran Pegawai Farmasi di sektor kerajaan.

Joseph Entulu berkata, kerajaan juga berhasrat menggugurkan ruangan identiti kaum dalam semua borang kerajaan pada masa akan datang.

Ujarnya, tindakan itu bukan dalam masa terdekat memandangkan banyak masa diperlukan bagi kerajaan membuat penelitian dan kajian.

Beliau menambah, masih terdapat borang kerajaan yang memerlukan pengisian maklumat berdasarkan tiga keperluan tertentu agar ruangan itu dikekalkan.

Jelasnya, tiga perkara tersebut adalah berkaitan dengan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, memenuhi keperluan perundangan dan penyelidikan serta perancangan.

"Contohnya borang soal selidik masih diperlukan ruangan kaum bagi keperluan Jabatan Perangkaan, Jabatan Perdana Menteri untuk menyediakan statistik demografi dan ekonomi mengikut kaum.

"Kerajaan sentiasa komited untuk menyemak dan menambah baik borang-borang rasmi dari semasa ke semasa bagi memenuhi aspirasi 1Malaysia ke arah perpaduan nasional," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140508/dn_02/Ruangan-kaum-borang-rasmi-dihapus#ixzz3155PLEzn  © Utusan Melayu (M) Bhd 

KOMEN : LEPAS NI ; 1) RUANGAN AGAMA DI TIADAKAN SEBAB SEMUA AGAMA SAMA  2) RUANGAN JANTINA DI TIADAKAN SEBAB LELAKI DAN PEREMPUAN SAMA AJE SO LGBT SEMAKIN SUBUR  3) ..... APA LAGI SENDIRI MAHU FIKIRLAH....?

No comments: