Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 7 January 2014

Isu kalimah Allah terus dipolitikkan


DARI RENCANA UM 7/1/2014



PADERI Lawrence Andrew, Pengarang The Herald dikatakan membuat kenyataan supaya semua gereja Katholik di Selangor terus menggunakan kalimah 'Allah' dalam perhimpunan mingguan mereka.

Dalam pada itu Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah bertindak merampas 351 naskhah bible versi Bahasa Melayu dan bahasa Iban yang mengandungi kalimah 'Allah' dalam serbuan di premis Persatuan Bible Malaysia di Jalan Gasing, Petaling Jaya.

Kenyataan Andrew telah membangkitkan protes dalam kalangan umat Islam di Selangor. Sebanyak 22 bahagian UMNO membuat laporan polis berhubung kenyataan paderi berkenaan yang dilihat sebagai provokatif. Pihak polis akan memanggil beliau bagi membantu siasatan.

Pada 14 Oktober 2013, Mahkamah Rayuan membuat keputusan tidak membenarkan majalah mingguan The Herald menggunakan kalimah 'Allah' dalam seksyen bahasa Melayu penerbitan itu.

Sultan Selangor sebagai Ketua Agama negeri Selangor telah mengeluarkan titah supaya tidak berlaku salah guna kalimah 'Allah' dan kalimah-kalimah yang lain yang telah diputuskan oleh Majlis Agama Islam Selangor. Ia melanggar Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) Selangor 1988 yang digubal selaras dengan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan.

Sudah tentu ada maksud yang tersirat mengapa kepimpinan Kristian Katholik berkeras mahu menggunakan kalimah 'Allah' ini dalam penerbitan sama ada bible versi bahasa Melayu atau risalah The Herald walaupun ia dilihat sensitif bagi orang Islam.

Apakah terdapat sebilangan pemimpin politik Islam bersetuju dengan penggunaan kalimah 'Allah' dalam penerbitan orang Kristian menyebabkan tampil keberanian untuk menentang undang-undang dan tidak merasa sensitif dengan perasaan orang Islam sendiri.

Secara ilmiah isu kalimah 'Allah' telah dikupas dengan baiknya oleh banyak pihak bersandarkan nas-nas al-Quran dan analisis bandingan. Kalimah 'Allah' bukan sekadar suatu istilah tetapi ia memberi makna dan hakikat kepada kepercayaan mengenai keesaan Allah iaitu tauhid. Ia tidak sama dengan konsep triniti yang didukung oleh penganut Kristian.

Apakah ini cerminan daripada anutan faham pluralisme agama yang dianut oleh sesetengah orang politik yang berkepentingan menganggap "semua agama itu sama" atau pendekatan golongan liberalis yang mempunyai kefahaman yang longgar mengenai Islam dan perubahan.

Pada prinsipnya Islam tidak menolak kemajuan dan perubahan. Dalam tradisi Islam proses islah dan tajdid sering terjadi. Tetapi islah dan tajdid berlaku dalam tasawur atau Pandangan Semesta yang tidak bercanggah dengan syariat. Asas ini penting kerana syariat dan maqasid syariah dalam Islam jelas batasan dan skopnya.

Sekiranya isu kalimah 'Allah' terus dipolitikkan ia akan memberi kesan tidak baik terhadap hubungan orang Islam dan Kristian apalagi realiti Sabah dan Sarawak. Isu agama jika dipolitikkan boleh juga membawa kesan yang buruk kepada keamanan dan kestabilan negara.

Peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan amat jelas mengenai kedudukan Islam dan bukan Islam. 

Peruntukan dalam Majlis Agama Islam Negeri-negeri juga mengukuhkan lagi Perlembagaan Persekutuan. 

Raja, Sultan dan Yang di-Pertuan Agong mempunyai bidang kuasa sebagai ketua agama negeri masing-masing. Kalau peruntukan ini tidak dihormati, isu agama boleh membawa konflik. Pemahaman yang tinggi, kesedaran yang mendalam amat diperlukan supaya maslahah bernegara berjalan mengikut landasan undang-undang dan etika keagamaan yang memberikan asas kefahaman dan toleransi.

Seperti kata Tun Mahathir dipetik daripada AIDC (1 Januari 2014), "Selama ini kita tidak pernah berbalah tentang kalimah 'Allah' kerana mereka (penganut Kristian di Semenanjung) tidak pernah menggunakan kalimah 'Allah' itu. Jadi kenapa perlu menyakiti hati orang lain. Tidak menggunakan kalimah 'Allah' tidak memudaratkan mereka".

Sedih sekali perkara pokok mengenai kalimah 'Allah' menyebabkan orang Islam berpecah. Ia dipertajamkan lagi dengan orang politik yang mempunyai kepentingan peribadi. Tidak hairanlah mengapa orang lain tidak menghormati Islam kerana tokoh Islam sendiri ramai yang membisu dan kaku.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140107/re_03/Isu-kalimah-Allah-terus-dipolitikkan#ixzz2pfrD8ean  © Utusan Melayu (M) Bhd 




No comments: