Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WPRLD CUP 2014 - Belgium tunjuk Korea Selatan jalan keluar


Kapten Belgium, Jan Vertonghen meraikan jaringannya yang merupakan gol tunggal perlawanan dalam aksi Kumpulan H menentang Korea Selatan di Stadium Itaquerao, Sao Paulo, semalam. - AGENSI

SAO PAULO - Jan Vertonghen mengetuai skuad Belgium yang terpaksa beraksi dengan 10 pemain melakar kemenangan 1-0 ke atas Korea Selatan, semalam yang sekali gus meletakkan pasukannya berada di kedudukan teratas Kumpulan H.

Kemenangan Belgium itu juga mengakhiri harapan Asia untuk sekurang-kurangnya memiliki sebuah pasukan mewakili benua tersebut, namun malangnya Korea Selatan gagal memikul misi berkenaan.

Vertonghen yang merupakan kapten Belgium memastikan pasukannya mencatat kemenangan 12 minit sebelum permainan tamat, dan melengkapkan tiga kemenangan berturut-turut dalam saingan kumpulan H. Mereka kini bakal berdepan Amerika Syarikat dalam pusingan 16 pasukan akhir.

Penjaga gol Korea Selatan, Kim Seung-Gyu hanya mampu menepis bola yang dirembat kencang pemain gantian, Divock Origi, namun muntahan bola tersebut terpantul ke kaki Vertonghen yang kemudian memanfaatkan peluang berkenaan untuk meletakkan Belgium di depan.

Jurulatih Belgium, Marc Wilmots menepis kritikan ke atas gaya permainan yang diterapkan pasukannya, dan berkata, skuad bimbingannya itu berjaya mencipta sejarah dengan melakar kesemua tiga kemenangan dalam perlawanan peringkat kumpulan.

"Kami berjaya memenuhi misi dengan mengumpul sembilan mata. Pencapaian ini tidak pernah berlaku sebelum ini, dan apa yang paling penting bagi saya adalah kami mampu mara ke suku akhir. Saya tidak peduli tentang perkara selain itu," katanya.

Korea Selatan memerlukan kemenangan besar untuk layak ke pusingan seterusnya, dan mereka diberikan peluang itu apabila Steven Defour dibuang padang kerana memijak kaki pemain lawan sebelum babak pertama berakhir.

Namun, mereka gagal memanfaatkan peluang tersebut, dan meninggalkan kejohanan itu tanpa mengukir sebarang kemenangan yang mana nasib sama turut menimpa musuh tradisi Korea Selatan dari benua yang sama iaitu Jepun, Iran, dan Australia.

"Matlamat saya adalah untuk tidak memberi ruang terhadap sebarang penyesalan. Saya fikir kami tidak bermain cukup bagus, tetapi telah cuba memberikan yang terbaik. Apa yang lebih penting adalah peluang kami beraksi dalam pertandingan yang besar, dan menimba pengalaman sebanyak mungkin," kata jurulatih Korea Selatan, Hong Myung-Bo.

Wilmots telah melakukan tujuh pertukaran daripada pasukan yang menewaskan Rusia 1-0, apabila jurulatih itu membuka laluan kepada pemain Manchester United berusia 19 tahun, Adnan Januzaj membuat penampilan pertama pada Piala Dunia, dalam usaha memastikan pemainnya kekal cergas untuk pusingan kalah mati. - AFP




No comments: