Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Kalah bukan sebab pemain puasa


Rais Mbohli melayangkan badan untuk menepis percubaan ketua pasukan Jerman, Philipp Lahm semalam. - AFP

PORTO ALEGRE - Penjaga gol Algeria, Rais M'Bolhi menegaskan kekalahan 2-1 pasukannya kepada Jerman pada masa tambahan sekali gus tersingkir dari Piala Dunia bukan disebabkan oleh tindakan rakan sepasukannya berpuasa.

Persembahan cemerlang M'Bolhi menjaga gawang sepanjang tempoh normal permainan melayakkannya dinobatkan pemain terbaik perlawanan sebelum dia akhirnya ditewaskan oleh jaringan Andre Schuerrle dan Mesut Ozil yang dihasilkan pada setiap babak masa tambahan yang menjadi penentu kepada pertemuan sengit itu.

Algeria berjaya mendapatkan gol sagu hati dalam aksi di Porto Alegre itu sebelum wisel ditamatkan menerusi pemain gantian, Abdelmoumene Djabou.

Algeria mempersembahkan corak serang balas pantas ke kubu Jerman dengan keazaman tinggi sepanjang 90 minit perlawanan namun dilihat mula kepenatan selepas perlawanan diheret ke masa tambahan namun M'Bolhi menegaskan, Ramadan tidak boleh dipersalahkan.

Kebanyakan pasukan dilaporkan memantau pemain mereka yang berpuasa sepanjang Ramadan yang bermula di Brazil Sabtu lalu dan mungkin hanya boleh minum air pada separuh masa pertama.

"Tidak, saya tidak fikir (ia merupakan faktor), kami bersedia untuk bermain selama yang diperlukan, tiada pihak yang percaya kami mampu bermain seperti itu.

"Perlawanan itu tidak ditentukan oleh faktor fizikal, setiap pemain adalah cergas dan sedia untuk bermain, kami hanya dibolosi dua jaringan pada masa tambahan.

"Ia lebih kepada persoalan peribadi iaitu antara kami dan tuhan, saya tidak fikir saya perlu menjawab soalan awak, Ramadan merupakan satu perkara peribadi,'' tegas M'Bolhi.

Sebelum perlawanan itu berlangsung, kebanyakan fokus tertumpu kepada hasrat Algeria untuk membalas dendam selepas lebih tiga dekad peristiwa 'Keaiban Gijon' yang menyaksikan Jerman saling mendapat manfaat hasil kemenangan 1-0 ke atas Austria, sekali gus menyingkirkan Algeria daripada Piala Dunia 1982 di Sepanyol.

"Kami amat kecewa kerana kami merasakan ada sesuatu yang patut kami dapat daripada perlawanan ini.

"Namun, kami menjadi sebahagian daripada sejarah bola sepak Algeria, tidak ada pasukan lain yang melangkah jauh sebelum ini dan kami membuktikan kami boleh bermain di kedudukan sama pada peringkat tertinggi. Kami mahu menjadikannya titik tolak kepada kejayaan pasukan selepas ini," kata M'Bolhi.

Jurulatih Algeria, Vahid Halilhodzic sementara itu tidak menghadiri sidang akhbar selepas perlawanan, di tengah-tengah khabar angin bahawa beliau akan meletak jawatan sejurus Piala Dunia.

"Memang terdapat khabar angin, namun kami perlu berterima kasih atas apa yang telah beliau lakukan kepada pasukan ini,'' kata pertahanan veteran, Madjid Bouguerra.

"Beliau mengambil alih pasukan ini ketika mereka sangat lemah dan Halilhodzic telah memberi kami keyakinan, kami semua mencium dia sejurus perlawanan tamat dan sekiranya beliau pergi, beliau perlu diberi ganjaran.

"Ya, kami agak kecewa namun kami tetap bangga tentang apa yang kami capai di temasya Brazil ini,'' katanya. - AFP




No comments: