Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Jerman tercungap sebelum ke suku akhir




PORTO ALEGRE - Jerman terpaksa berhempas pulas ketika menewaskan Algeria 21 selepas perlawanan pusingan kedua itu terpaksa berlangsung hingga ke masa tambahan sekali gus menghancurkan misi lawan mereka untuk membalas dendam.

Jerman dipaksa berusaha keras oleh Algeria yang begitu bersemangat sebelum akhirnya jaringan Andre Schuerrle dan Mesut Ozil pada masa tambahan memberikan mereka kejayaan dalam perlawanan sengit yang menyaksikan wakil Afrika itu melancarkan serangan balas kemas manakala Jerman membedil lawan mereka bertalutalu pada babak kedua.

Nigeria, yang menjadi harapan dunia Arab, bermain penuh bertenaga dan berkeyakinan tinggi untuk beberapa kali menggugat benteng lawan, namun kekuatan dan kecergasan pemainpemain Jerman akhirnya membolehkan mereka menguasai perlawanan.

Keduadua pasukan gagal memperoleh gol dalam tempoh perlawanan sebenar namun hantaran leret Thomas Mueller kepada Schuerrle pada masa tambahan berjaya memecah kebuntuan dan derita Algeria kian bertambah selepas Ozil menjaringkan gol pada minit terakhir.

Algeria bagaimanapun tidak berputus asa dan memperoleh gol sagu hati daripada Abdelmoumene Djabou sebelum wisel penamat dibunyikan.

Kejayaan Jerman ke suku akhir menyaksikan mereka tidak pernah terlepas peringkat itu sejak menyertai Piala Dunia pada 1938. Ini juga merupakan kemenangan pertama mereka ke atas Algeria daripada tiga pertemuan.

Algeria pula layak ke pusingan 16 pasukan terakhir buat kali pertama.

"Kami lebih suka menang dengan cara berbeza. Algeria melakukan dengan bagus, mereka mengawal benteng pertahanan dengan rapi dan tidak membenar kami lepas sejak awal permainan.

"Namun tidak penting bagaimana kami menang kerana yang paling mustahak sekali kami sudah berada di peringkat suku akhir untuk menentang juara 1998, Perancis," kata Schuerrle kepada wartawan.

Keputusan perlawanan itu menafikan usaha Algeria, yang menjadi tumpuan selepas menewaskan Jerman Barat di peringkat kumpulan pada Piala Dunia 1982, membalas dendam terhadap dakwaan 'Disgrace of Gijon' (peristiwa memalukan di Gijon).

Selepas kalah kepada Algeria, Jerman Barat hanya menang tipis ke atas Austria dalam perlawanan yang menyaksikan mereka bermain separuh hati di Gijon sehingga menyebabkan keduadua pasukan itu mara ke peringkat seterusnya manakala Algeria tersingkir. Ini menyebabkan wujud dakwaan ada pakatan antara dua negara Eropah itu. - REUTERS




No comments: