Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 8 July 2014

WORLD CUP 2014 - Jerman berdepan ujian getir


Mesut Ozil

RIO DE JANEIRO - Jerman yang dikritik hebat pada Piala Dunia di Brazil akan berdepan cabaran Perancis yang diberi nafas baharu Sabtu ini di peringkat suku akhir di Stadium Maracana di sini dalam perlawanan antara dua kuasa besar Eropah yang menjadi sebutan peminat bola sepak ketika ini.

Perlawanan itu merupakan ujian getir buat jurulatih Jerman, Joachim Loew selepas pasukannya dikritik hebat kerana beraksi di bawah tahap sebenar dalam temasya di Brazil 2014.

Perlawanan itu bakal menentukan pasukan mana yang akan menempah pertemuan dengan sama ada Brazil atau Colombia pada separuh akhir di Belo Horizonte (Rabu depan waktu Malaysia).

"Didier Deschamps telah me­ngubah Perancis daripada persembahan buruk mereka pada 2010 dan kami sudah bersedia untuk satu lagi pertembungan klasik antara ke­dua-dua pasukan,’’ kata Loew.

Kejayaan Jerman membelasah Portugal 4-0 dalam aksi pembukaan kumpulan mengesahkan status mereka selaku antara pasukan elit dunia namun beberapa siri persembahan hambar selepas itu menyaksikan skuad Loew dikritik hebat.

Selepas terikat 2-2 de­ngan Ghana sebelum bergelut untuk menang 1-0 ke atas Amerika Syarikat dalam aksi terakhir kumpulan, penyudahan tumpul memaksa juara dunia tiga kali itu bermain hingga masa tambahan sebelum menang 2-1 ke atas Algeria dalam pusingan kalah mati Selasa lalu.

Bekas ketua pasukan Jerman, Michael Ballack, Oliver Kahn dan Lothar Matthaeus masing-masing mempersoalkan pemilihan pemain perancang Mesut Ozil yang bergelut dengan prestasinya dan pemain pertahanan, Jerome Boateng dan Benedikt Hoewedes yang bermain di posisi bukan pilihan mereka iaitu pertahanan tepi.

"Ia merupakan persembahan terburuk sejak bertahun-tahun lalu,’’ kata Ballack mengulas perlawanan Jerman menentang Algeria.

Kahn sependapat dengan Ballack yang kurang yakin dengan skuad itu dengan mengatakan: "Kesebelasan utama ini tidak lagi berfungsi’’.

Loew masih mempunyai kontrak dengan Persatuan Bola Sepak Jerman hingga Jun 2016, namun sekiranya Jerman tersingkir pada aksi suku akhir itu, jurulatih berusia 54 tahun itu mungkin akan menghadapi tekanan agar meletak jawatan.

Berbeza bagi Perancis, pasukan itu menunjukkan peningkatan berterusan sejak di bawah bimbingan Deschamps, selepas bencana yang melanda pasukan sewaktu kempen 2010 di Afrika Selatan.

Dengan Karim Benzema ber­ada di prestasi terbaik, Perancis mengimpikan untuk menjulang Piala Dunia pertama mereka selepas kejayaan 1998 di tempat sendiri, namun fokus mereka tetap pada pertemuan dengan Jerman.

Sementara Jerman bergelut untuk mencari kombinasi yang betul untuk corak serangan pantas mereka, Deschamps berkata, keharmonian dalam skuadnya adalah satu "keseronokan" untuk bekerja dan Perancis akan "mengerah seluruh tenaga yang mereka miliki".

Jerman akan mendapat semula pertahanan tengah, Mats Hummels yang tidak bermain menentang Algeria kerana selesema manakala Lukas Podolski kembali cergas daripada masalah tegang betis.

Bagaimanapun, pemain te­ngah, Bastian Schweinsteiger yang sebelum ini mengalami kejang dan cedera lutut, begitu juga dengan pertahanan Perancis, Raphael Varane yang menginap di hospital semalam akibat kekurangan air selepas mereka menang 2-0 ke atas Nigeria pada Isnin lalu.

Pertahanan Liverpool, Mamadou Sakho kembali cergas selepas lututnya pulih tetapi Deschamps masih belum memilih penyerang antara Olivier Giroud atau Antoine Griezmann untuk berganding de­ngan Benzema. - AFP




No comments: