Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Costa Rica pulang dengan bangga


PENJAGA gol Costa Rica, Keylor Navas dikasari oleh penyerang Belanda Klaas-Jan Huntelaar yang cuba menanduk bola. Navas mengecewakan barisan penyerang Belanda apabila banyak kali menghalang percubaan mereka. - AFP

SALVADOR - Costa Rica telah mencapai 'perkara-perkara indah' di Piala Dunia dan berbangga mengakhiri perjuangan mereka dengan hanya dibolosi dua gol dan 'tidak kalah satu perlawanan pun', kata jurulatihnya Jorge Luis Pinto semalam.

"Semasa Piala Dunia kami lakukan banyak perkara indah yang mana ramai tidak percaya kami mampu melakukannya," kata Pinto selepas pasukannya kalah kepada Belanda 4-3 menerusi penalti penentuan selepas perlawanan suku akhir antara mereka berakhir dengan buntu tanpa jaringan setelah tamat masa tambahan.

"Kami bermain menentang kuasa-kuasa besar bola sepak. Kami meninggalkan kejohanan tanpa sebarang kekalahan. Ini sungguh menakjubkan. Kami bermain lima perlawanan dan hanya dibolosi satu gol dan satu penalti," ujar beliau.

Costa Rica merupakan salah satu pasukan yang begitu menonjol di Piala Dunia, mengalahkan Uruguay dan Itali dan seri dengan England untuk mara ke pusingan kalah mati buat kali kedua dalam sejarah penyertaan mereka.

Mereka membenam Greece menerusi penalti penentuan pusingan kedua sebelum mengikat Belanda 0-0 selama dua jam di Salvador semalam.

"Belanda merupakan pasukan yang sangat kuat, mereka sangat terkenal di peringkat dunia. Namun kami membuktikan bahawa kami berada pada aras yang sama dengan mereka.

"Mereka memiliki pemain yang bermain dalam Liga Juara-juara dan Piala Dunia serta di kejohanan-kejohanan besar sebelum ini.

"Kami merasakan bahawa kami telah meninggalkan imej positif dan bermaruah terhadap arena bola sepak Costa Rica," kata Pinto.

Dia turut ditanya mengenai keputusan Belanda menukar penjaga gawang pada penghujung masa tambahan dengan memasukkan Tim Krul untuk beraksi.

"Mungkin dia seorang pakar (menghalang sepakan penalti). Saya menghormati tindakan itu. Saya belum pernah melihat perkara seumpama itu sebelum ini...namun kami langsung tidak gentar," katanya.

Penjaga gol Costa Rica, Keylor Navas dianggap oleh Pinto sebagai "cemerlang" dan "mengkagumkan" kerana berjaya menghalang Belanda daripada membolosi kawalannya, namun gagal menghalang kesemua sepakan penalti mereka.

"Jiwa kami rasa kosong. Banyak perkara bermain di kepala. Saya fikir kami semua telah melaksanakan tugas dengan baik.

"Sukar menerima kekalahan, tiada sesiapa yang suka. Tetapi pasukan ini boleh berasa bangga. Kami tidak kalah satu perlawanan pun. Kami kalah dalam penalti. Memang sukar, tetapi itulah kehidupan," kata Navas. - REUTERS




No comments: