Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 14 July 2014

Buktikan persaudaraan bukan retorik

Oleh RAHISAM RAMLI

Orang ramai mengangkat mayat seorang kanak-kanak Palestin yang terbunuh dalam serangan udara Israel yang turut meranapkan rumah keluarga kanak-kanak malang ini di utara Gaza, kelmarin. - REUTERS

KETIKA ini saudara Islam kita di Gaza sedang menanggung penderitaan akibat kezaliman tentera zionis. Bagi mereka yang prihatin, sedia maklum saudara kita di Syria juga perit berada dalam zon pembunuhan. Tidak lupa saudara kita di Rohingya menjadi mangsa kebuluran dan pelarian.

Besar sungguh ujian Allah SWT yang dihadapi mereka pada bulan Ramadan ini. Apakah yang termampu kita lakukan sebagai saudara Islam?

Konflik dan pergolakan dalam kalangan negara-negara Islam menimbulkan banyak kekeliruan. Apakah persaudaraan Islam sekadar retorik? Mengapa sukar merea­lisasikan persaudaraan Islam? Adakah realiti persaudaraan hanya tinggal sejarah?

Jawapannya ada di dalam al-Quran. Bukankah persaudaraan ini sebagai satu nikmat yang dianugerahkan Allah SWT (surah ali Imran ayat 103), tanda orang bertakwa (surah az Zukhruf ayat 67) dan simbol kekuatan iman (surah al-Hujurat ayat 10). Bahkan lembaran sirah Rasulullah SAW mengukuhkan sistem negara Islam hanya mampu dibina dengan suntikan nilai persaudaraan.

Akibat banyak pergolakan, wujud pandangan yang pesimis dengan persaudaraan Islam yang disuburkan oleh Baginda Rasulullah. Ada yang bertanya, inikah ajaran Islam? Apabila bukti di hadapan mata membongkar segala kerapuhan umat Islam, payah untuk menjelaskan fakta sebenar. Melainkan mereka yang memahami sirah dan sejarah hidup umat Islam.

Tapi, berapa ramai yang hanya gemar membuat kesimpulan mudah berbanding mencari sebab, faktor, pengaruh dan lain-lain alasan secara ilmiah. Di saat terdapat kajian Indeks Keislaman oleh Profesor Hossein Askari dan Dr. Scheherazde S Rehman dari Universiti George Washington mengejutkan ramai pihak khususnya negara-negara Islam. Dapatan kajian pengkaji meletakkan Ireland di tangga teratas Indeks Keislaman diikuti Denmark, Luxembourg, Sweden, United Kingdom, New Zealand, Singapura, Finland, Norway dan Belgium.

Jadi kita merumuskan bahawa negara sekular Eropah yang tidak begitu mempedulikan perkembangan dan kemajuan Islam, telah berada di tangga teratas Indeks Keislaman.

Timbul kritikan adakah Islam lebih baik di negara Eropah berbanding di negara Islam sendiri? Adakah negara Eropah mencapai piawai keislaman yang lebih baik daripada Arab Saudi yang menempatkan kota suci Mekah dan Madinah? Rasa tercabar dengan indeks keislaman yang merendahkan umat Islam sendiri.

Lalu kita membidas kajian itu kerana rasa dizalimi. Jika indeks itu menyebabkan kita diadili secara tidak tepat, maka kerajaan mencadangkan indeks maqasid syariah dan kaedah pelaksanaan wasatiyyah perlu disokong. Ketika ini persaudaraan Islam perlu menjadi elemen pencapaian yang mesti diusahakan oleh semua pihak.

Kerapuhan persaudaraan Islam dicalar dengan propaganda Barat. Itu hujah yang mudah. Selain itu ia berpunca kerana kejumudan umat Islam sendiri. Meskipun elemen Islam menjadi sebati dalam diri umat Islam tetapi ia masih belum cukup utuh menghadapi cabaran masa kini. Cabaran ini turut menjadi sebab mengapa kerapuhan jati diri sementelah globalisasi dalam dunia umat Islam sedang menular.

Jati diri bermakna identiti sebenar pelaku dalam sesebuah masyarakat. Dalam konteks Islam di Malaysia, elemen Islam sebagai jati diri Melayu sudah diperakui dan sebati dalam bangsa Melayu. Bangsa Melayu selepas menerima Islam sebagai agama dan seterusnya menjadi hukum perundangan negara menjadi kukuh. Meskipun sistem khalifah Islam boleh disamakan sedikit sebanyak dalam semangat pemerintahan sultan, era kesultanan Melayu Melaka dimodifikasikan menurut kesesuaian tempatan.

Malah ekonomi Islam yang dijalankan dalam sistem kesultanan Melayu Melaka membuktikan kekayaan nilai dagangan yang maju. Nikmat persaudaraan terserlah kerana keupayaan sistem pemerintahan dan keyakinan rakyat jelata dalam kehidupan bermasyarakat. Namun apa pula yang menyebabkan nikmat persaudaraan semakin pudar?

Memperkasakan semula jati diri bangsa Melayu, agama Islam haruslah dijadikan sebagai panduan dan pendidik utama kerana tanpa Islam bangsa Melayu akan kehilangan jati diri mereka. Islam terbukti berjaya membina tamadun Melayu yang gemilang sebelum kedatangan penjajah. Oleh itu, menjadi tanggungjawab bangsa Melayu untuk menghayati serta mengamalkan ajaran Islam dalam segenap aspek kehidupan mereka.

Bagaimanakah akan lahir idea baru dalam keadaan diri dibelenggu oleh sikap tertutup? Jelas sekali adalah tidak merelakan apa-apa unsur idea yang lahir daripada amalan ijtihad, mengharamkan kegiatan percambahan idea dengan mengeluarkan fatwa atau bahawa kini pintu ijtihad sudah tertutup.

Selanjutnya, persoalan di mana dan ke manakah hilangnya dinamisme fikrah umat Islam kini? Rata-rata para pendakwah Islam di mana-mana pun dengan rasa selesa dan mudah menawarkan penyelesaian, iaitu "kita hendaklah merujuk kepada al-Quran dan al-Sunnah".

Para ustaz dan ustazah dengan mudah menyatakan bahawa semua penyelesaian ada dalam kedua-dua sumber. Pendekatan simplistik ini tidak membawa apa-apa kesan yang mampu merangsang sesiapa, akhirnya ia hanya jadi slogan ceramah semata-mata.

Dengan erti kata lain, menyerap pe­ngaruh globalisasi dalam kerangka pemikiran umat Islam jangan sampai mengikis persaudaraan. Jati diri bangsa perlu diberi perhatian segera. Jika tidak, kita tercari-cari identiti siapa yang akhirnya liberalisme dan pluralisme menyerap masuk dalam diri generasi kini.

Orang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah antara kedua saudara kita. Keyakinan adalah asas utama. Maka kita tidak mahu persaudaraan Islam tinggal sekadar mitos. Pendekatan bijak perlu diberi perhatian. Ia bertujuan memugar persaudaraan Islam agar jangan sampai menjadi cerita dongeng sahaja. Berlapang dada. Itu pendekatan pertama mengakui persaudaraan Islam makin rapuh.

Kerapuhan persaudaraan umat Islam dianggap sebagai ujian Allah. Setiap ujian pasti ada hikmah dan hidayah yang tersembunyi. Kita akui persaudaraan Islam masa kini perlu dilestarikan dengan pelbagai aspek politik, sosial dan ekonomi. Dengan harapan bahawa arus globalisasi dan konflik kepentingan dapat diuruskan dengan semangat Islam sebagai agama yang membawa rahmat, bukan mudarat.

Pendekatan kedua, melestarikan akademia Islam. Akademia bermaksud dunia penyelidikan akademik. Kita percaya para sarjana Islam tidak kurang hebatnya. Ramai sarjana yang membuat kajian dalam pelbagai disiplin Islam. Namun masih kurang kajian untuk dijadikan model persaudaraan merentas disiplin ilmu. Pemecahan disiplin ilmu telah mengurangkan impak kajian sarjana Islam. Sekali gus menjadi ruang kajian lain untuk mencari kelemahan dan merendahkan martabat Islam.

Pendekatan ketiga, menjalinkan kerjasama strategik dalam bidang ekonomi. Masalah utama kerapuhan umat Islam ialah jurang antara golongan kaya dan miskin. Rapatkan jurang kemiskinan. Agihkan kekayaan secara adil. Semarakkan sikap dermawan antara negara. Menghidupkan falsafah filantropi Islam pada semua peringkat.

Mekanismenya bermula dengan sistem pendidikan dan institut kajian yang akan menjadi rujukan pihak pelaksana dasar. Sistem riba dijauhkan sama sekali, tetapi syaratnya kredibiliti institusi perbankan Islam mesti dipertingkatkan.

Keempat, sarjana Islam dari pelbagai aliran mazhab mesti menjadi barisan hadapan pendokong persaudaraan Islam. Elakkan kecelaruan pandangan. Bukan bermakna kita tidak meraikan perbezaan pandangan. Berbeza pandangan adalah fitrah. Namun apa guna perbezaan pandangan jika alasan fitrah menjadi sebab kepada barah?

Justeru, buktikan persaudaraan Islam bukan sekadar retorik.

PENULIS ialah Pensyarah Akademi Pengajian Islam Kolej Universiti Islam Melaka




No comments: