Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 3 November 2014

PIALA MALAYSIA : Mat Yo dipersalahkan?

03 November 2014 1:05 AM


PENYERANG JDT, Norshahrul Idlan Talaha terlalu sedih sehingga terpaksa ditenangkan rakan sepasukan selepas gagal menyempurnakan sepakan penalti pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2014 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur, kelmarin.

KUALA LUMPUR – Lumrah menjadi pemain terkenal, tatkala hebat disanjung menggunung, kalau kalah akan dikeji tanpa belas kasihan dan itulah yang berlaku ke atas penyerang Johor Darul Ta’zim (JDT), Norshahrul Idlan Talaha atau lebih dikenali sebagai Mat Yo.

Mat Yo dikatakan menjadi punca kekalahan JDT setelah pemain itu gagal menyempurnakan sepakan penalti keempat dalam aksi final Piala Malaysia, Sabtu lalu apabila kedua-dua pasukan terikat 2-2 pada 120 minit perlawanan.

Tindakan meletakkan 100 peratus kesalahan ke atas bahu pemain kelahiran Terengganu itu dilihat kurang wajar kerana bola sepak dimainkan dalam satu pasukan.

Rata-rata penyokong pasukan Harimau Selatan itu sukar untuk menerima kekalahan lebih-lebih lagi Pahang hanya beraksi dengan 10 pemain. Malah, penyokong yang gagal membendung perasaan kecewa mereka telah menjadikan laman sosial, Facebook sebagai platform mereka untuk melepaskan kemarahan terhadap Mat Yo.

Utusan Malaysia cuba mendapatkan penjelasan Mat Yo, semalam bagaimanapun pemain itu gagal dihubungi.

Sementara itu, Kapten JDT, Safiq Rahim ketika ditemui pemberita, kelmarin enggan menyalahkan mana-mana pemain ekoran kekalahan yang menimpa pasukannya.

“Bola ini jahat sebenarnya, semua pemain kena terima kenyataan mungkin bukan rezeki kami malam ini. Insya-Allah kami akan perbaiki untuk musim depan. Kami akan pastikan Piala Malaysia akan berada di negeri Johor musim depan,” katanya.

Ekoran daripada kekalahan tersebut, aksi perlawanan dicemari insiden sekumpulan penyokong Harimau Selatan menyalakan suar sebagai tanda protes sehingga menyebabkan asap memenuhi ruang Stadium Nasional Bukit Jalil sebelum majlis penyampaian hadiah bermula.

Malah, beberapa letupan bunyi mercun dari tempat duduk penyokong Tok Gajah turut kedengaran sewaktu pemain pertahanan mereka, Mohd. Saiful Nizam Miswan dibuang padang dan situasi sama sekali lagi berulang sewaktu Pahang meraikan kemenangan mereka setelah berjaya mengatasi JDT menerusi penentuan sepakan penalti.

Walaupun suar dan mercun diharamkan, namun para penyokong tanpa rasa takut menyalakan bahan api tersebut sewaktu perlawanan berlangsung, sehingga mengakibatkan suasana di dalam stadium dipenuhi dengan asap.

Insiden tersebut turut mencetuskan tanda tanya bagaimana mercun dan suar berjaya diseludup masuk penyokong ke dalam stadium sedangkan kawalan keselamatan telah ditingkatkan.

Ia sekali gus menimbulkan pelbagai persoalan apakah tiada mekanisma lain bagi membendung masalah itu daripada terus berlarutan.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/mat-yo-dipersalahkan-1.19967#sthash.RP7jqV2m.dpuf



No comments: