Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 26 November 2014

Perkasa sifatkan Fahmi Zainol ‘dangkal’

Isu bumiputera dikecuali bayaran balik PTPTN

LILIS SURIANI OMAR | 26 November 2014 2:20 AM

KUALA LUMPUR 25 Nov. - Desakan supaya mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu yang mahu hanya pelajar bumiputera layak menerima pengecualian daripada membayar balik pinjaman Perbadanan Ta­bung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) atau biasiswa didakwa di bawah Akta Hasutan disifatkan sebagai ‘dang­kal’.
FAHMI ZAINOL

Tegas Ahli Dewan Tertinggi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Azrul Akmal Saharudin, tindakan itu bukan sahaja manifestasi kedangkalan pemikiran, malah membuktikan pengaruh liberalisme yang menular dalam kalangan segelintir mahasiswa sehingga terlalu mudah memperjudikan hak serta kelebihan bumiputera seperti dilindungi Perlembagaan Persekutuan.

“Cadangan ini bukanlah direncanakan di kedai kopi tetapi melalui musyawarah dalam kalangan pimpinan NGO Melayu Islam bahawa hak keistimewaan bumiputera perlu diperkasakan.

“Kita lihat majoriti yang mene­rima pertukaran pinjaman PTPTN kepada biasiswa ini bukanlah daripada kalangan bumiputera tetapi juga mereka yang belajar di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) milik bukan bumiputera,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (UM), Fahmi Zainol seperti dilapor dalam sebuah portal berita propembangkang berkata, NGO-NGO yang memperjuangkan hak Melayu dan bumiputera itu wajar didakwa mengikut Akta Hasutan kerana menyifatkan tindakan mereka mencetuskan ketegangan kaum di negara ini.

Mengulas lanjut, Azrul Akmal berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan wu­jud perancangan stra­tegik dan licik oleh sebilangan pemilik ins­titusi pengajian tinggi bukan bumiputera untuk memastikan pelajar bukan Melayu mendapat keputusan cemerlang dan mereka diberikan biasiswa.

“Ini termasuklah memberikan sistem gred double standard serta penyebaran soalan-soalan peperiksaan bocor kepada pelajar bukan bumiputera. Walau bagaimanapun perkara ini adalah maklumat yang masih dibincangkan tetapi kita perlu fahami sebaik-baiknya bahawa adil bukanlah bermaksud sama rata tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya.

“Dengan pertukaran pinjaman PTPTN kepada biasiswa tanpa mengira kaum dan majoriti penerima­nya pula adalah bukan bumiputera, di manakah letaknya hak dan keistimewaan kita seperti termaktub dalam Perlembagaan,” katanya.

Tambah beliau, cadangan pertukaran itu bukan untuk menidakkan kepentingan kaum lain tetapi keistimewaan yang diperuntukkan kepada orang Melayu dan bumiputera sudah termaktub dalam Artikel 153 seperti dipersetujui melalui kontrak sosial sebagai asas pembentukan Perlembagaan Persekutuan.

“Janganlah berfikiran jika bumiputera diberikan biasiswa ini, mereka akan jadi kurang kompetitif serta leka kerana mekanisme masih sama yakni untuk mendapat pertukaran pinjaman PTPTN tersebut kepada biasiswa, mereka masih perlu berusaha keras untuk mendapatkan keputusan cemerlang, tetapi bukanlah gred diturunkan,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/perkasa-sifatkan-fahmi-zainol-8216-dangkal-8217-1.29305#sthash.aNeog969.dpuf


No comments: