Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 28 November 2014

PAU 2014 : UMNO perlu lebih berhati-hati bagi pastikan kelangsungan perjuangan parti

JUMAAT, 28 NOVEMBER 2014 @ 10:42 AM


WAKIL UMNO Perak, Datuk Mohd Radzi Manan. - Foto Abdullah Yusof

KUALA LUMPUR: UMNO perlu tegas dan lebih berhati-hati apabila menerima isyarat daripada pihak luar bagi memastikan kelangsungan perjuangan parti terus terpelihara dan kekal relevan pada masa hadapan.

Peringatan itu disampaikan oleh wakil Perak, Datuk Mohd Radzi Manan supaya UMNO tidak lari daripada dasar perjuangannya iaitu untuk membela nasib kaum Melayu.

"Kita kena kenal pasti signal yang diterima... pastikan kita dapat signal yang betul dan baca signal ini dengan nada yang serius bagi memastikan kelangsungan perjuangan parti tidak dipengaruhi oleh pihak luar," katanya ketika membahaskan ucapan presiden di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, sebentar tadi.


Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Kampar menegaskan UMNO perlu mengenal pasti pemimpin yang berkelayakan untuk terus memimpin parti terbesar kaum Melayu itu dan tidak hanya mendengar pandangan segelintir pihak ketika sesi pemilihan.

"Kenal pasti individu yang perjuangkan hak kaum Melayu, jangan kita tunduk pada kaum-kaum lain jika mahu UMNO terus gah dilihat sebagai pembela nasib Melayu," katanya.

Dalam pada itu, beliau juga menyeru parti supaya membuat keputusan berdasarkan musyawarah parti dan tidak membelakangkan kesengsaraan golongan pertengahan dan bawahan.

"Contohnya isu harga minyak naik... minyak naik sehari sebelum Hari Raya Haji, inilah yang kita katakan 'timing failed'. Sepatutnya kerajaan lebih prihatin... jangan dengar nasihat yang salah," tegasnya.

Bercakap mengenai peremajaan parti, Mohd Radzi berkata, Ketua Pemuda dan Puteri harus diberi peluang dalam pentadbiran kerajaan.

"Tukarkan jawatan Ketua Puteri, beri mereka jawatan. Jangan hanya sekadar mencari Ahli Parlimen... Kalau kita tak bagi mereka kenderaan macam mana mereka nak berjalan? Lepas tu mulalah bersuara kata puteri ni tak bergerak, tak berjalan.

"Saya juga seru Pusat buat tindakan positif, tindakan yang lebih berkesan... bukan hanya bercakap dan berjalan tetapi tengoklah yang berada di bawah... kalau kita nak betulkan UMNO, kita kena betulkan dari atas," katanya.

Dalam pada itu, bagi memastikan proses peremajaan parti dapat dilakukan dengan kadar segera, beliau meminta supaya pemuda dan puteri di dalam UMNO supaya bangun dari tidur dan menunjukkan taring mereka sebagai seorang pemimpin.

"Saya minta orang muda bangun tunjuk kewibawaan mereka dahulu... apa yang mereka boleh buat. Buktikan kepada pucuk pimpinan," katanya.


No comments: