Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 10 November 2014

Jangan undang laknat Allah – Md. Daud

10 November 2014 2:39 AM

KUALA LUMPUR 9 Nov. – Golongan agamawan khususnya mufti dan timbalan mufti di seluruh negara perlu bersuara dengan lebih lantang bagi menyekat undang-undang yang membenarkan lelaki berpakai­an seperti wanita atau sebaliknya kerana perbuatan itu jelas bertentangan dengan ajaran Islam.

Md. Daud CHE NGAH

Pendakwah bebas, Datuk Md. Daud Che Ngah berkata, mufti adalah tokoh penting dalam hierarki masyarakat Islam dalam memimpin mereka menjalani hidup selaras dengan tuntutan dan kehendak syariat agama berkenaan.

“Mereka perlu bersuara dan tidak perlu berasa takut untuk menyatakan pendapat dalam isu ini. Terdapat kira-kira 30 mufti dan timbalan mereka di seluruh negara, sekiranya bersatu padu sudah pasti dapat memberi isyarat yang jelas bahawa ajaran Islam perlu dipertahankan dalam apa juga cara.

“Tindakan ini juga semestinya dalam mengelakkan kekeliruan dalam masyarakat dan membantu menyekat penambahan lelaki berpakaian seperti wanita di negara ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mahkamah Rayuan kelmarin mengisytiharkan peruntukan enakmen agama Islam Negeri Sembilan yang menghalang lelaki Islam yang berpakaian dan berkelakuan seperti wanita adalah melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Keputusan sebulat suara itu dicapai oleh Hakim Datuk Mohd. Hishamuddin Mohd. Yunus yang bersidang bersama Datuk Aziah Ali dan Datuk Lim Yee Lan.

Menurut Md. Daud, tindakan Mahkamah Rayuan Putrajaya yang mengisytiharkan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 bercanggah dengan Perlembagaan negara boleh mengundang laknat Allah.

Ini kerana kata beliau, perkara berkenaan adalah secara terang-terangan bertentangan dengan kehendak dan hukum agama Islam pada saat Islam merupakan agama Persekutuan sepertimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Beliau turut menasihatkan orang ramai khususnya golongan muda supaya menilai isu berkenaan dengan merujuk kembali kepada ajaran Islam bagi mengelakkan kekeliruan apabila perkara tersebut dibenarkan oleh Mahkamah Rayuan.

“Mereka perlu melihat daripada sudut mengeluarkan hukuman itu atas dasar apa dan perlu menolaknya jika tidak berlandaskan ajaran Islam,’’ katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/jangan-undang-laknat-allah-8211-md-daud-1.22993#sthash.NyCrH86z.dpuf


No comments: