Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Ronaldo gagal julang Portugal


BINTANG Portugal, Cristiano Ronaldo tidak dapat menyembunyikan kesedihannya apabila terduduk di atas padang selepas pasukannya gagal ke pusingan kalah mati di Stadium Mane Garrincha National, Brasilia, semalam. - AFP

BRASILIA - Kegagalan Cristiano Ronaldo menyudahkan begitu banyak peluang keemasan untuk menjaringkan gol menyaksikan Portugal tersingkir daripada Piala Dunia di Brazil, meskipun mencatatkan kemenangan 2-1 ke atas Ghana dalam pertemuan Kumpulan G, semalam.

Portugal tahu hanya kemenangan dengan diikuti kekalahan menimpa Jerman, atau Amerika Syarikat (AS) dalam pertemuan lain Kumpulan G ditambah dengan jumlah jaringan yang besar mampu membawa mereka ke pusingan kalah mati.

Bagaimanapun, Jerman mencatatkan kemenangan 1-0 ke atas AS dalam pertemuan itu.

Walaupun, Ronaldo menjaringkan gol pertamanya dalam pertandingan itu, dan merupakan jaringan kemenangan Portugal, namun ketumpulan penyudahnya amat memberi kesan kepada Portugal yang memerlukan kemenangan besar sekurang-kurangnya dengan keputusan 4-0.

"Perlawanan, hari ini (semalam) merupakan satu pertemuan yang sasarkan untuk mencatat kemenangan, dan kami berjaya melakukannya. Kami mencipta banyak peluang, namun gagal melakukan tindakan penyudah bagi kesemua peluang itu," kata Ronaldo yang dinobat sebagai pemain terbaik perlawanan.

Ronaldo yang beraksi untuk Real Madrid berkata, pasukannya tahu mereka perlu menjaringkan tiga gol, namun mereka terlalu bergantung kepada keputusan perlawanan Jerman menentang Amerika Syarikat.

"Kami tahu ia agak sukar, namun apa yang kami dapati pada perlawanan itu adalah, ia adalah sesuatu yang tidak mustahil memandangkan jumlah peluang yang kami cipta pada perlawanan tersebut.

"Kami berpeluang mendapat lebih banyak gol, namun itulah hakikat yang perlu kami terima dalam perlawanan bola sepak. Kami telah mencuba yang terbaik, namun kami gagal," kata pemain berusia 29 tahun itu.

Dalam perlawanan tersebut, Portugal mendahului Ghana menerusi jaringan sendiri John Boye pada minit ke-31, namun Super Eagles berjaya meledakkan gol penyamaan menerusi Asamoah Gyan pada minit ke-37, sebelum Ronaldo berjaya menjaringkan gol kemenangan minit ke-80.

Aksi, semalam turut dicemari kontroversi yang melanda Ghana apabila mereka kehilangan dua pemain tonggak, Sulley Muntari, dan Kevin Prince Boateng yang didakwa menyerang seorang anggota pengurusan pasukan, serta berbalah dengan jurulatih, Kwesi Appiah sebelum perlawanan bermula. - AFP



No comments: