Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Robben berdepan hukuman disiplin FIFA


Arjen Robben mengaku menjatuhkan diri ketika babak pertama perlawanan menentang Mexico dan kesnya kini disiasat oleh FIFA.

FORTALEZA - Pemain sayap Belanda, Arjen Robben mungkin dikenakan tindakan disiplin oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) ekoran pengakuannya yang dia merebahkan badan sewaktu skuad Oranje menang 2-1 ke atas Mexico dalam perlawanan dramatik semalam.

Pemain Bayern Munich itu mengaku bahawa dia merebahkan badan pada babak pertama perlawanan namun menegaskan bahawa dia memang dikasari Rafael Marquez ketika perlawanan memasuki masa tambahan babak kedua perlawanan yang membuatkan pengadil menghadiahkan sepakan penalti kepada Belanda yang disudahkan Klaas-Jan Huntelaar.

"Saya mesti memohon maaf. Satu (pada penghujung perlawanan) merupakan penalti, namun lagi satu pada babak pertama pertama merupakan sengaja merebahkan badan. Saya tidak patut melakukannya, itu amat teruk,'' kata Robben sebagaimana dilaporkan oleh Mail Online.

Kod disiplin FIFA menyatakan bahawa "sesiapa yang melanggar prinsip permainan bersih" mungkin berdepan hukuman, sementara artikel 96 menyatakan bahawa rakaman video dan audio adalah dibenarkan sebagai bentuk bukti.

Ini bermakna kenyataan Robben dan rakaman video dia merebahkan badan boleh dikaji.

Pada Februari lalu, Presiden FIFA, Sepp Blatter mahu mengkaji semula tindakan yang patut diambil kepada pemain yang sengaja merebahkan badan.

"Bukti video boleh digunakan bagi pelanggaran serius prinsip permainan bersih seperti pergaduhan, meludah pemain lawan, menghina secara lisan dan menghina perkauman atau secara salah menghadiahkan kad kuning atau merah.

"Dalam kes seperti ini, kami mesti menggunakan saluran yang sentiasa terbuka kepada kami dan campur tangan selepas sesuatu kejohanan sekiranya perlu.

"Dalam konteks ini, kami perlu memasukkan tindakan berpura-pura cedera, sengaja merebahkan badan atau membuang masa untuk dijadikan pertimbangan kami,'' kata Blatter. - AGENSI

Sementara itu, jurulatih Mexico, Miguel Herrera melabel Robben sebagai penipu dan mengkritik pengadil Portugal, Pedro Proenca ekoran persembahannya itu.

Katanya, daripada empat perlawanan, mereka mempunyai tiga perlawanan yang menyaksikan mutu pengadilan yang teruk dan aksi menentang Belanda merupakan yang terburuk.

``Robben melakukan tiga rebahan badan untuk mendapatkan penalti yang tidak sewajarnya. Dia patutnya diberikan amaran. Sekiranya anda melakukannya kepada pemain yang cuba menipu, kemudiannya dia tidak lagi berani untuk menipu.

``Robben patut dilayangkan kad kuning kedua. Sekiranya anda tidak berbuat apa-apa sebagai pengadil, pemain akan mengulangi perkara sama. Dia tahu dia tidak akan dibuang oleh itu dia melakukannya sekali lagi,'' kata Herrera.

Herrera berkata, perkara itu akan berlaku apabila seorang pengadil yang diperintahkan mengadili sesuatu perlawanan berasal dari gabungan yang sama.

``Pengadil memberikan penalti yang dicipta olehnya. Sekurang-kurangnya kami boleh berharap bahawa pemain itu akan pulang ke tanah airnya sama seperti kami,'' katanya. - AGENSI





No comments: