Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 July 2014

WORLD CUP 2014 - Kemenangan penuh dramatik


KLAAS-Jan Huntelaar dikerumuni rakan-rakan sepasukan selepas menyempurnakan sepakan penalti untuk membawa Belanda ke suku akhir Piala Dunia selepas menewaskan Mexico 2-1 di Stadium Castelao, Fortaleza, pagi ini. - AFP

Dua gol dalam tempoh enam minit terakhir memusnahkan Mexico dan membawa Belanda melangkah ke suku akhir Piala Dunia menerusi kemenangan 2-1 di Fortaleza, pagi ini.

Ketika Mexico sudah menghampiri suku akhir, Wesley Sneijder mengejutkan skuad El Tri apabila meledak gol penyamaan pada minit ke-88, sebelum pemain gantian, Klaas-Jan Huntelaar mengesahkan kemenangan dengan menyempurnakan sepakan penalti kontroversi, empat minit masuk waktu kecederaan.

Tidak lama selepas menghancurkan hati jutaan rakyat Mexico, penyerang Belanda, Arjen Robben memohon maaf dan mengakui, sengaja merebahkan badan untuk mendapatkan penalti.

Bagaimanapun Robben berkata, dia memohon maaf atas perbuatannya di babak pertama, bukan ketika Belanda dihadiahkan penalti di hujung permainan.

“Saya benar-benar perlu memberitahu perkara ini dan dalam masa sama meminta maaf. Pada separuh masa pertama, saya telah merebahkan badan dan saya tidak patut melakukan perkara itu.

“Ia perbuatan yang sangat..sangat bodoh, tetapi saya tidak sangka mereka (pemain Mexico) akan benar-benar menolak kaki saya di hujung permainan," kata Robben kepada televisyen Belanda, NOS.

Jurulatih Mexico, Miguel Herrera melancarkan serangan terhadap pengadil dari Portugal, Pedro Proenca kerana menghadiahkan penalti yang membawa kemenangan Oranje.

Namun Robben menegaskan, Proenca membuat keputusan betul apabila memberi penalti kepada pasukannya.

“Saya benar-benar dikasari (oleh Rafael Marquez)," katanya.

Dalam perlawanan di Stadium Castelao, Mexico lebih banyak menguasai permainan dan membuka jaringan menerusi Giovani Dos Santos pada minit ke-48.

Beberapa percubaan Belanda pula dinafikan oleh ketangkasan penjaga gol, Guillermo Ochoa.

Bagaimanapun gol penyamaan Sneijder dari luar kotak penalti mula mengucar-kacirkan Mexico hingga mudah melakukan kesilapan.

“Pada saya, sebab utama (kami kalah) adalah pengadil, lelaki yang membawa wisel. Dia punca kami tersingkir daripada Piala Dunia.

“Apabila pengadil mula menghukum atas kesalahan yang tidak dilakukan, maka nasib anda pada Piala Dunia bukan di tangan sendiri.

“Kami harap, jawatankuasa pengadil memandang serius hal ini dan menghantar lelaki ini pulang, sama seperti yang dilakukan kepada kami," kata Herrera.

Perlawanan pagi ini turut menyaksikan buat kali pertama, pemain diberi rehat tambahan tiga minit untuk minum kerana cuaca panas.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140630/sl_13/Kemenangan-penuh-dramatik#ixzz36ku8bwyk  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: