Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 25 February 2014

Tolak Anwar, selamatkan Selangor - PENCACAI KATA DARI KAJANG NAK KE PUTRAJAYA...


Oleh METRA SYAHRIL MOHAMED
pengarang@utusan.com.my




Muhyiddin Yassin mengadakan perjumpaan dengan orang ramai dalam Program Mesra Rakyat di Kampung Bukit Dukong, Kajang, semalam. Hadir sama, Chew Mei Fun (duduk, empat dari kanan). - UTUSAN/SAIFUL BAHARI ASHARI

HULU LANGAT 24 Feb. - Tan Sri Muhyiddin Yassin mengajak pengundi supaya menolak Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang pada 23 Mac ini bagi menyelamatkan Selangor daripada pelbagai krisis.

Timbalan Perdana Menteri berkata, hasrat Anwar untuk menjadi Menteri Besar Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, dijangka mencetuskan banyak pertembungan serta krisis yang akan menjejaskan pentadbiran kerajaan negeri.

Beliau menegaskan, ini akhirnya akan memberi kesan kepada rakyat di Selangor.

"Berdasarkan kepada pernyataan pelbagai pihak khususnya dalam pembangkang sendiri yang tak berpuas hati dan tidak bersetuju dengan hasrat beliau (Anwar) itu, Ketua Pembangkang ini ada cita-cita dan nafsu besar. Masalah dalaman Parti Keadilan Rakyat (PKR), sebagai pemimpin utama, beliau boleh selesaikan.

"Tetapi mungkin sengaja tak mahu selesaikan dan dijadikan itu sebagai dalih nak selamatkan Selangor, beliau kata kena bertanding. PRK di Kajang ini nampak kecil tetapi dari apa yang kita lihat, ini ada muslihat," katanya dalam sidang akhbar selepas menghadiri Program Mesra Rakyat di Kampung Bukit Dukong, Kajang dekat sini hari ini.

Yang turut hadir, Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Turut hadir, calon BN bagi PRK DUN Kajang, Datin Paduka Chew Mei Fun; Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong; Presiden MIC, Datuk Seri G. Palanivel dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar.

Muhyiddin berkata, pertembungan itu boleh berlarutan sehingga ke Sidang DUN Selangor dengan persoalan apakah Pas akan menyokong usul untuk melantik Anwar sebagai Menteri Besar.

"Kalau Pas setuju, dari dahulu lagi tetapi ada pemimpin Pas yang tak setuju. Sebab itu Tan Sri Khalid (Abdul Khalid) jadi Menteri Besar. Kalau ada pertembungan kumpulan-kumpulan dalam pembangkang, bagaimana situasi di Sidang DUN Selangor? Bagaimana nak persembahkan kepada Sultan Selangor?

"Apakah ada satu sokongan padu, bagaimana jika sebahagian penyokong Tan Sri Khalid yang tak bersetuju? Jadi, andaian-andaian ini saya buat sebagai perkiraan yang boleh berlaku. Nampak kecil tetapi signifikannya besar," tegasnya.

Oleh yang demikian, katanya, BN menawarkan peluang bagi mengelakkan senario-senario itu berlaku menerusi calon yang dianggap berwibawa dan berprinsip iaitu Mei Fun.

"Dengan kemenangan BN, semua kemungkinan itu tak akan berlaku. Sebab itu saya minta jentera parti supaya bekerja dengan sungguh-sungguh. Kita dikatakan calon bukan pilihan tetapi semangat juang BN begitu tinggi," ujarnya.

Ditanya isu-isu yang akan dimainkan pembangkang dalam kempen nanti, katanya, selain isu kenaikan harga barang, isu kalimah Allah berkemungkinan mendapat tempat di 'hati' pembangkang untuk membangkitkan kemarahan rakyat.

"Kita akan ikut rentak kempen pembangkang. Saya percaya mereka akan guna isu harga barang, tuduh BN gagal bantu rakyat. Tetapi, kita akan menggunakan platform ini untuk menjelaskan kepada rakyat secara terperinci," tambahnya.

Berhubung pengumuman-pengumuman atau berita gembira tertentu sempena pilihan raya kecil itu nanti, Muhyiddin berkata, walaupun perkara itu hanya akan dilihat jika BN memenangi kerusi DUN Kajang tetapi sebagai kerajaan bertanggungjawab, BN akan tetap membela nasib rakyat.

Terdahulu dalam ucapannya, beliau meminta pengundi di Kajang supaya memberikan sokongan kepada Mei Fun dan ini merupakan kesempatan terbaik bagi MCA menunjukkan pimpinan baharu parti itu memiliki keupayaan, integriti dan keyakinan bagi memperjuangkan semua kaum.

Beliau turut mengumumkan pelantikan Noh selaku Pengarah Pilihan Raya BN bagi PRK DUN Kajang.

Sementara itu, pada sebelah pagi, Muhyiddin menghadiri mesyuarat khas PRK DUN Kajang bersama pimpinan tertinggi BN di Pejabat UMNO Bahagian Hulu Langat.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140225/po_02/Tolak-Anwar-selamatkan-Selangor#ixzz2uINmwJcU  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: