Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 20 February 2014

ISU-ISU AKHBAR CINA - KONFLIK BN LETAK CALON PRK KAJANG






AKHBAR China Press bertarikh 12 Februari 2014 menyiarkan artikel mengenai konflik Barisan Nasional (BN) untuk meletakkan calon terbaik dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang pada 23 Mac ini.

Artikel bertajuk ‘Pembesar yang memeningkan kepala’ yang ditulis Tee Ko Bee disiarkan dalam ruangan Kedai Kopi Orang Ramai halaman C15. PRK Kajang adalah satu risiko, namun memberi peluang kepada BN khususnya UMNO untuk menawan semula kawasan itu kerana ia mempunyai lebih banyak peluang memandangkan lebih 40 peratus pengundi adalah Melayu.

Pada ketika isu PRK Kajang hangat diperkatakan berkaitan konflik BN itu, ia membuka ruang kepada pelbagai badan dan agensi untuk mengemukakan pelbagai permintaan berdasarkan kepentingan masing-masing.

Contohnya, Pertubuhan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) antara pihak yang mengambil kesempatan daripada suasana kehangatan menjelang PRK Kajang.

Dong Zong dalam majlis sambutan Tahun Baharu Cina anjuran pertubuhan itu yang turut dihadiri Presiden  MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai baru-baru ini berharap beberapa perkara dan masalah isu pendidikan Cina yang tertangguh diselesaikan. Tuntutan disuarakan Presiden Dong Zong, Dr. Yap Sin Tian pada majlis itu dipercayai sebagai syarat kepada MCA mahupun Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat sokongan mereka dalam PRK Kajang kelak.

Masalahnya adakah pemimpin ini bersetuju, dan memenuhi permintaan anda? Adakah calon ini akan dapat sokongan undi kelak? Jika benar dapat sokongan pastinya dianggap mindanya terlalu cetek; sebaliknya jika tidak menang kenapa pula mahu menolong kamu (Dong Zong)?

Selama kita hidup sehingga ke hari ini, adakah kita masih tidak mengenal calon bertanding, semasa mereka dalam berkempen sering mengeluarkan kata-kata mementing rakyat dan tunduk sujud menghormati rakyat? 

Sebaliknya jika selama ini permintaan tidak dikotakan, adakah dengan PRK dapat menyelesaikan semua masalah itu? Adakah sebelum pilihan raya mereka tiada kekuatan, dan selepas pilihan raya mereka sudah terlalu kuat?

Sedangkan PRK kali ini adalah penentuan penting kepada PKR.

Dari segi kekuatan MCA pula, pencabar mereka seperti langsung tidak menggugat MCA, walaupun tindakan PKR menyebabkan ramai orang menyangkal PKR, tetapi apa yang dihadapi oleh MCA pastinya lebih bisa daripada tercucuk duri sembilu. Anwar diakui memang mempunyai kekuatan dan kewibawaan luar biasa dan dijangka mudah memperoleh kemenangan, manakala MCA pula ibarat patung Buddha yang baru sahaja keluar naik dari selut lumpur.

Merujuk prestasi MCA sebelum ini, walaupun semua masalah dapat ditelan parti itu, pastinya MCA masih belum dapat menampung kecederaan lama iaitu kekalahan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

Dijangkakan kerusi DUN Kajang akan dimenangi pihak lawan walau hakikat calon diturunkan MCA seorang yang bekerja keras.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140220/re_07/ISU-ISU-AKHBAR-CINA#ixzz2tpIoK7XR  © Utusan Melayu (M) Bhd 



KOMEN : ORANG CINA KATA APA? TAK FAHAM?

No comments: