Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 20 February 2014

ISU-ISU AKHBAR CINA - DEDAH SIAPA ANWAR






AKHBAR Nanyang Siangpau bertarikh 13 Februari 2014 menyiarkan artikel mengenai Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang adalah platform terbaik untuk membongkar tembelang Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang kononnya hendak menjadi hero dan membela nasib rakyat Selangor.

Artikel yang ditulis pengkritik semasa, Loh Han Chew bertajuk ‘Orang-orang Kajang sila tanya Anwar’ disiarkan dalam Ruangan Pendapat Yuan Lun halaman C9. Sejak kerusi DUN Kajang dikosongkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PKR, Lee Chin Cheh, ramai tidak setuju kerana PRK itu disengajakan.

Bagaimanapun, bekas Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0, Ambiga terpaksa ‘menelan’ kata-katanya apabila membuat pusingan U ‘merestui’ PRK Kajang kerana melihat peluang dan kesempatan untuk rakyat menilai semula prestasi kerajaan Barisan Nasional (BN).

Beliau dibidas kerana mahu menilai Kerajaan Pusat memerintah selama 300 hari sedangkan hal sama perlu dilakukan ke atas tiga buah negeri yang diperintah Pakatan Rakyat, justeru barulah dikira adil.

Sementara itu, Dong Zong sepertimana biasa akan mengambil kesempatan pada setiap kali pilihan raya untuk mengemukakan beberapa tuntutan yang dibuat kepada Anwar dan kerajaan Pusat.

Kepada Anwar, Dong Zong meminta kerajaan negeri Selangor di bawah PKR meluluskan beberapa permohonan termasuk membina sekolah menengah swasta Cina di atas tanah 2.02 hektar dan tapak tanah Kolej New Century.

Ramai melihat Dong Zong seolah-olah mahu mengaut ‘keuntungan’ kiri dan kanan, namun peluang keemasan itu perlu dibuat dalam PRK.

Rakyat perlu tahu, ketika Anwar menjadi Menteri Pelajaran dan Menteri Kewangan, peruntukan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) hanya mendapat peratusan kecil berbanding peruntukan kepada Sekolah Kebangsaan.

Pada 1987, beliau hanya memberi peruntukan sebanyak RM10 kepada SJKC! Bukankah beliau telah memandang rendah dan menghina SJKC?

Menerusi Ops Lalang yang dilancarkan pada 27 Oktober 1987, Anwar melantik 100 guru besar bukan berpendidikan Mandarin di SJKC dan ini mencetuskan rasa tidak senang di kalangan Persatuan Pendidikan Cina seperti Dong Jiau Zong, Kua Kia Soong dan lain-lain.

Beliau bukan sahaja mengeluarkan kenyataan bahawa SJKC tidak perlu kekalkan jawatan Majlis Pengelola Sekolah-Sekolah Cina pada 22 Mei 1990, malah pernah menuduh Dong Zong adalah pertubuhan dan kumpulan subversif sekitar 1991.

Anwar juga sering menggunakan maklumat palsu menekan SJKC dengan mengatakan jumlah penduduk kaum Cina di Wangsa Maju hanya dua peratus dan tidak ada keperluan membina SJKC di kawasan berkenaan.

Hakikatnya, penduduk Melayu dan Cina di kawasan Wangsa Maju masing-masing mewakili 40 peratus, tetapi empat buah Sekolah Rendah Kebangsaan telah dibina, manakala tidak ada sebuah SJKC dibenarkan wujud di kawasan itu.

Anwar tetap ego dengan keputusannya, biarpun Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Ghaffar Baba mengizinkan pembinaan SJKC di Wangsa Maju.

Ironinya setelah menjadi Penasihat PKR, Anwar memberi alasan tidak masuk akal bagi merasionalkan tindakannya sebelum ini menghantar guru-guru tidak tahu berbahasa Mandarin ke SJKC.

Katanya, guru-guru terbabit dihantar bagi membantu guru-guru besar SJKC membuat surat-surat rasmi kepada jabatan dan kementerian Pelajaran, kerana ramai guru guru besar di SJKC tidak faham berbahasa Melayu.

Ini benar-benar satu penipuan besar, jika tidak tahu menulis surat dan tidak tahu berbahasa Melayu bagaimana pula boleh layak menjadi guru besar? Sedangkan kelayakan untuk jadi guru biasa pun perlu kepujian bahasa Melayu!

Pada 11 Januari 1986, Anwar selaku Timbalan Perdana Menteri (TPM) dengan keras mengumumkan, polisi pendidikan negara mestilah mengutamakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam pengajaran.

Pada Jun 1997, beliau juga menggunakan kedudukannya sebagai TPM, mengatasi keputusan Datuk Seri Najib Tun Razak yang ketika itu Menteri Pelajaran, mengarahkan semua IPT perlu memasukkan kursus Tamadun Islam dan semua pelajar diwajibkan mengambil subjek itu. Dengan jelas Anwar telah menghina orang bukan Islam.

Atas perkara dan masalah di atas diharap Dong Zong tanya kembali kepada Anwar di Kajang, kenapa pada ketika itu beliau berbuat demikian, dengan itu selepas ini apa pula pendirian dan tindakan beliau?


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140220/re_07/ISU-ISU-AKHBAR-CINA#ixzz2tpMtQ7p5  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: