Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 24 February 2014

Titik penghujung benua Asia







KAWASAN di sekitar Tanjung Piai dan Kukup juga popular sebagai pusat penternakan ikan air masin dan pengusaha kelong.

TANJUNG Piai yang terletak di daerah Pontian, Johor bukan satu nama yang asing dalam menu pelancongan negara bahkan telah lama dikenali pelancong luar negara.

Jika Rusia terkenal dengan Tanjung Chelyuskin sebagai titik paling utara benua Asia, negara kita mempunyai Tanjung Piai sebagai tanah penghujung benua Asia di sebelah selatan.

Keunikan lokasi yang tidak terdapat di mana-mana tempat itu menjadikannya antara lokasi ‘wajib sampai’ bagi mereka yang gemar mengembara.

Pengalaman kru S2 menjejakkan kaki di penghujung tanah benua terbesar di dunia itu baru-baru ini turut memberi kepuasan yang sama.

Berdiri di depan arca glob yang tertera perkataan "Tahniah! Anda Kini Berada di Penghujung Selatan Tanah Besar Asia" sepintas lalu memberi gambaran betapa istimewanya Tanjung Piai.

Selain memiliki rekod geografi yang diiktiraf dunia, Tanjung Piai sebenarnya menjanjikan banyak pengalaman unik bagi mereka menjejakkan kaki di situ.

Jeti di penghujung benua Asia misalnya merupakan satu-satunya lokasi di negara ini yang membolehkan dua negara iaitu Singapura dan Indonesia dilihat pada satu masa.

Dalam keadaan cuaca yang baik, Pulau Karimun, Indonesia boleh dilihat dengan jelas di sebelah kanan manakala pelabuhan Singapura pula berada di sebelah kiri.

Selain itu kawasan Tanjung Piai yang mengunjur ke laut turut menyajikan keindahan pemandangan matahari terbit dan terbenam.

Aset terbesar pelancongan di situ tidak lain tidak bukan adalah Taman Negara Tanjung Piai yang merangkumi kawasan seluas 947 hektar.

Mula dibuka kepada umum pada 2002, kawasan hutan paya laut itu kemudian diwartakan sebagai taman negara pada 26 Februari 2004 dan terus menjadi tumpuan selepas diisytiharkan sebagai salah satu daripada enam tapak Ramsar di negara ini.

Ramsar bermaksud senarai tanah lembap yang dipersetujui melalui Konvensyen Tanah Lembap yang diadakan di Ramsar, Iran pada tahun 1971.




























ARCA Penghujung Benua Asia di pintu masuk pejabat Taman Negara Tanjung Piai.

Ketibaan kru S2 di Taman Negara Tanjung Piai baru-baru ini disambut oleh Pengurus Perbadanan Taman Negara Johor (PTNJ), Khalid Zahrom di kompleks pelawat yang menempatkan pejabat taman negara, galeri dan kemudahan asas seperti surau dan tandas.

Selepas sesi penerangan mengenai kawasan taman negara, kandungan ekosistem dan kitaran hidup hutan paya laut, penulis dibawa melalui pelantar kayu yang dibina merentasi hutan bakau di situ.

Khalid berkata, selain menjadi benteng hakisan, kawasan hutan bakau tersebut menjadi habitat kepada pelbagai jenis unggas, kera dan hidupan paya laut seperti ketam nipah, kepah dan ikan tembakul.

Beliau berkata, hutan bakau Tanjung Piai juga menjadi tempat persinggahan burung-burung yang berhijrah pada setiap tahun.

Selain itu katanya, kawasan taman negara itu mempunyai satu lagi keistimewaan yang jarang dapat dilihat iaitu fenomena air pasang besar yang berlaku hanya beberapa kali setahun.

"Antara bulan Disember hingga Januari, pekarangan pejabat taman negara di sini akan bertukar menjadi ‘taman tema air’ kerana limpahan air laut.

"Fenomena ini tidak merbahaya kerana air hanya naik sehingga paras buku lali. Bagi pelawat yang datang dengan keluarga, fenomena itu dianggap sebagai satu tarikan," katanya.

Khalid memberitahu, walaupun Tanjung Piai mengalami masalah hakisan dan pencemaran yang semakin meruncing, namun jumlah kedatangan pelancong masih mencatatkan peningkatan setiap tahun.

Katanya, jumlah pelawat pada tahun lalu direkodkan sebanyak 73,000 orang.

Sementara itu, kunjungan ke Pontian boleh dikatakan tidak lengkap tanpa meneroka keistimewaan lain yang boleh ditemui di sekitar Pontian dan Kukup.

Dari Tanjung Piai Resort yang merupakan tempat penginapan paling hampir dengan taman negara, pelawat boleh memandu kira-kira 10 kilometer untuk menikmati keenakan makanan laut di sekitar pekan Kukup.

Antara tempat makan lain yang popular adalah mi udang di Sungai Rambah dan bakso di Kampung Serkat.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Laporan_Khas/20140222/lk_01/Titik-penghujung-benua-Asia#ixzz2uCWPj4sq  © Utusan Melayu (M) Bhd 




No comments: