Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 4 February 2014

Muhyiddin rasmi SukIPT 2014


Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
sukan@utusan.com.my




Muhiyiddin Yassin (kanan) menyaksikan persembahan bunga api selepas merasmikan SukIPT 2014 di Stadium UiTM Shah Alam malam tadi. - UTUSAN/Saharuddin Abdullah

SHAH ALAM - Temasya Sukan Institusi Pengajian Tinggi 2014 (SukIPT 2014) membuka tirainya setelah dirasmikan oleh Timbalan Perana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam majlis yang berlangsung dengan meriah di Universiti Teknologi Mara (UiTM) malam tadi.

Majlis perasmian itu dimulakan dengan persembahan tarian tradisional sebelum diikuti perarakan masuk penuh warna-warni 105 kontinjen terdiri daripada 20 kontinjen Majlis Sukan Universiti Malaysia (Masum), 10 kontinjen Majlis Sukan Kolej Komuniti (Maskom), 59 kontinjen Majlis Sukan IPTS (Masiswa), Majlis Sukan Matrikulasi, empat kontinjen Majlis Sukan Institut Perguruan Malaysia dan 13 kontinjen Majlis Sukan Politeknik.

Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan berkata, SukIPT mempunyai peranan tersendiri untuk menggerakkan usaha kementerian dalam melahirkan modal insan secara holistik.

"Atlet IPT telah membuktikan mereka harus disegani apabila menjadi antara penyumbang terbesar dalam Sukan SEA lalu dengan 24 emas, 19 perak dan 40 gangsa iaitu 53 peratus daripada keseluruhan 157 pingat yang dimenangi Malaysia.

"Secara jelas, SukIPT adalah medium terbaik dalam mencungkil bakat dan potensi atlet terbaik untuk negara," katanya dalam ucapan perasmian.

Pemenang pingat emas lempar cakera Sukan SEA Myanmar 2013, Irfan Shamsuddin diberi penghormatan untuk menyampaikan watikah perasmian kepada Timbalan Perdana Menteri sebagai gimik perasmian sebelum disusuli persembahan bunga api menyinari seluruh Stadium UiTM.

Majlis diteruskan dengan upacara menaikkan bendera kejohanan dan disusuli bacaan ikrar kejohanan yang diketuai pemain hoki kebangsaan, Fazilah Sylvester Silin dan Azreen Rizal Nasir. Majlis turut dimeriahkan dengan persembahan berkonsepkan moden kontemporari daripada penuntut Fakulti Filem Teater dan Animasi UiTM.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140204/su_06/Muhyiddin-rasmi-SukIPT-2014#ixzz2sJKF3sJ1  © Utusan Melayu (M) Bhd 




No comments: