Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 11 February 2014

Teresa dakwa 2 artikel Utusan penyebab ditahan ISA






KUALA LUMPUR 10 Feb. - Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok Suh Sim mendakwa, beliau telah ditangkap dan ditahan secara salah oleh pihak polis mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 pada hujung tahun 2008 berdasarkan dua artikel yang disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia.

Teresa berkata, disebabkan dua artikel iaitu Azan, Jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya dan Ada Usaha Larang Azan di masjid-masjid Selangor yang ditulis oleh kolumnis akhbar tersebut, Datuk Zaini Hassan, reputasi beliau telah tercemar.

Bagi Teresa, 49, polis sepatutnya siasat terlebih dahulu dan bukannya menahan dan menangkapnya tanpa alasan munasabah.

Ahli politik DAP itu yang disoal dalam pemeriksaan utama oleh peguam Sankara Nair menyifatkan tangkapan yang dilakukan terhadapnya umpama adegan penculikan yang selalu digambarkan dalam filem.

Beliau memberitahu demikian ketika memberi keterangan dalam perbicaraan kes samannya terhadap bekas Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Syed Hamid Albar dan tiga yang lain atas dakwaan menangkap dan menahannya secara salah di bawah ISA, di Mahkamah Tinggi di sini.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kinrara itu turut menamakan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan; pegawai di Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM), Deputi Supritendan (DSP) E Kim Tien dan kerajaan Malaysia sebagai defendan kedua hingga keempat.

Teresa yang memberikan keterangan di hadapan Hakim Datuk Su Geok Yiam mendakwa, penangkapan dan penahanannya itu disebabkan oleh kecuaian pihak polis.

Ekoran menjalani tempoh penahanan itu, dakwa Teresa, mentalnya terganggu, terpaksa menanggung malu selain mengalami keracunan makanan.

Dalam pemeriksaan balas pula, Teresa tidak bersetuju dengan soalan diajukan oleh Peguam Kanan Persekutuan, Lailawati Ali yang mewakili pihak defendan, apabila mengatakan pihak polis tidak pernah menggunakan kekerasan dan tidak pernah mengacukan senjata untuk mengugutnya.

Teresa selain itu tidak bersetuju apabila Lailawati menyifatkan jawapan beliau hanya bersifat spekulasi kerana menganggap pihak polis kononnya tidak menjalankan siasatan terhadapnya.

Menjawab soalan mengenai tindakannya yang tidak memaklumkan kepada seorang doktor yang membuat pemeriksaan kesihatan semasa dalam tahanan, berhubung dakwaan mengalami keracunan makanan, Teresa mendakwa, ketika pemeriksaan, beliau belum terkena penyakit tersebut.

Teresa dalam pernyataan tuntutan, mendakwa, pihak defendan atau ejennya telah secara paksa dan berbahaya menangkapnya di pintu masuk kediamannya di Pearl Tower OG Heights, Jalan Awan Cina, di sini kira-kira pukul 11.15 malam, 12 September 2008.

Dakwanya, kira-kira pukul 2 pagi, keesokan harinya ketika di Balai Polis Wangsa Maju, beliau telah secara rasmi dimaklumkan oleh Kim Tien bahawa beliau telah ditangkap dan ditahan di bawah Seksyen 73(1) ISA 1960.

Antara lain alasan penangkapan yang diberikan ialah beliau dipercayai telah bertindak mengikut cara yang memudaratkan keselamatan negara dan melibatkan diri dalam kegiatan yang boleh mencetuskan ketegangan dan pergaduhan antara kaum dan agama.

Dakwanya, beliau kemudian telah ditahan di tahanan persendirian di satu tempat rahsia, ditempatkan dalam keadaan yang tidak sesuai untuk manusia dan dinafikan hak perlembagaannya.

Ketika ditahan, beliau mendakwa, hanya sekali temu duga singkat telah dibuat oleh pegawai penyiasat iaitu melibatkan isu-isu dalam artikel terbitan Utusan Malaysia pada 10 September 2008 bertajuk 'Azan, Jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya' yang ditulis oleh Zaini.

Perbicaraan bersambung pada 12, 14 dan 15 Mei ini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140211/ma_02/Teresa-dakwa-2-artikel-Utusan-penyebab-ditahan-ISA#ixzz2syfkupnb  © Utusan Melayu (M) Bhd 




No comments: