Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 9 July 2014

WORLD CUP 2014 - Demichelis mahu sekat hajat Van Gaal, Belanda


Martin Demichelis (kanan) membalas kepercayaan jurulatih Argentina, Alejandro Sabella apabila mengekang pergerakan penyerang-penyerang Belgium dalam perlawanan suku akhir pada Sabtu lalu. - REUTERS

SAO PAULO - Setelah kembali diberi tempat dalam skuad Argentina, pemain pertahanan, Martin Demichelis kini berharap dia dapat memusnahkan impian Piala Dunia bekas jurulatihnya, Louis van Gaal menjelang pertembungan menentang Belanda pada separuh akhir esok.

Pemain pertahanan Manchester City berusia 33 tahun itu tidak diberi peluang langsung beraksi sehinggalah dia dipanggil untuk perlawanan suku akhir menentang Belgium di Brasilia Ahad lalu.

Dibayangi bek tengah, Federico Fernandez yang sering menjadi pilihan jurulatih, Demichelis menyinar sewaktu digandingkan bersama Ezequiel Garay ketika membantu Argentina melangkah ke separuh akhir.

Sementara fokus utama terarah kepada Lionel Messi, dan keupayaannya membantu skuad Argentina yang pada anggapan ramai hanya merupakan sebuah pasukan yang memiliki kekuatan sederhana untuk memburu gelaran, Demichelis serta rakan sepasukan di benteng pertahanan pula memikul peranan besar untuk menyekat serangan berbahaya Belanda.

Dia cukup arif dengan ancaman yang bakal hadir daripada Arjen Robben yang merupakan bekas rakan sepasukannya di Bayern Munich, dan perancangan taktikal pula diterapkan Van Gaal yang juga jurulatihnya sewaktu bersama kelab Jerman itu ketika mereka melangkah ke perlawanan akhir Liga Juara-juara pada 2010.

Malah, Demichelis menyifatkan Van Gaal merupakan pengurus yang hebat dan cukup yakin dengan kaedah yang digunakannya, jadi pemain itu amat menyedari tentang tugas berat bakal digalasnya.

Namun, dia juga baru sahaja menikmati kepulangannya beraksi di pentas antarabangsa selepas tiga tahun gagal berbuat demikian.

"Kepulangan ini amat bermakna buat saya. Ini merupakan satu ganjaran kepada mereka yang telah banyak membantu saya," katanya selepas melakar kemenangan ke atas Belgium, yang merupakan penampilannya yang ke-39 di pentas antarabangsa sejak beraksi dalam perlawanan kompetitif untuk Albiceleste pada 2011.

Sering menjadi pilihan sewaktu Diego Maradona menjadi peneraju yang menyaksikan Argentina dibelasah Jerman 4-0 pada suku akhir Piala Dunia 2010, dan menyangka kariernya di pentas antarabangsa sudah pun berakhir selepas melakukan kesilapan yang menyebabkan Albiceleste diikat keputusan seri 1-1 dengan Bolivia pada November tahun berikutnya.

"Itu merupakan satu kesilapan yang amat besar. Saya tidak pernah melakukan kesilapan sebegitu dalam perlawanan. Berdepan pengalaman menyaksikan reaksi penyokong ekoran kesilapan yang dilakukan, saya berasa menanti cukup lama untuk permainan itu berakhir dengan suasana yang tidak selesa bercampur dengan perasaan sedih," kata Demichelis kepada majalah Argentina, El Grafico sebulan selepas perlawanan tersebut. - AFP

No comments: