Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 8 July 2014

WORLD CUP 2014 - Argentina, Belgium ulang pertemuan 80-an


ARGENTINA yang terlalu mengharapkan Lionel Messi untuk mencipta peluang dan jaringan gol berdepan masalah jika bertemu Belgium, pasukan yang dilihat semakin meningkat prestasinya.

BRASILIA - Argentina kini dalam misi untuk melepasi halangan peringkat suku akhir Piala Dunia untuk kali pertama sejak 1990 dan mereka akan berdepan cabaran getir daripada pasukan yang diberi gelaran ‘kuda hitam’, Belgium sekali gus mengulangi sejarah pertemuan mereka pada 1986.

Para penyokong pasukan Amerika Selatan itu juga tertanya-tanya sama ada Lionel Messi mampu membawa pasukan itu untuk menjulang trofi kejuaraan bagi edisi kali ini seperti yang dilakukan Diego Maradona pada 1986.

Selepas kali terakhir kedua-dua pasukan itu bertemu pada pusingan separuh akhir Piala Dunia 1986 dengan Argentina menang 2-0 menerusi jaringan Maradona, pertemuan yang berlangsung esok (waktu Malaysia) ini dilihat akan mengulangi semula pertembungan klasik yang berlaku di Mexico City.

Kebijaksanaan Messi sebelum ini dilihat memadai untuk Argentina mengatasi Bosnia, Iran, Nigeria dan Switzerland tetapi tidak pasti sama ada cukup untuk melepasi halangan Belgium yang dilihat bertambah baik dalam setiap perlawanan.

Argentina memerlukan kepelbagaian dalam kaedah menyerang selain penambahan pemain di bahagian itu sekiranya mereka mahu menamatkan penantian selama 24 tahun bagi melangkah ke pusingan separuh akhir buat kali pertama.

Pertemuan menentang Switzerland di dalam saingan kalah mati merupakan kemenangan atas dasar kegigihan apabila Angel Di Maria akhirnya memecahkan kebuntuan pada masa tambahan bagi menyudahkan hantaran Messi.

Pasukan kendalian Alejandro Sabella menghabiskan dua jam untuk memecahkan benteng pertahanan Switzerland dengan menggunakan pendekatan sama iatu melibatkan gerak kerja Messi, Di Maria dan Ezequiel Lavezzi yang berlari ke arah pertahanan sebelum melakukan hantaran silang untuk Gonzalo Higuain.

Perkara itu menyaksikan Messi terpaksa memulakan setiap gerakan sendiri selain menyaksikan dirinya terpaksa mendapatkan bola untuk tujuan itu.

Persembahan Messi jauh berbeza jika dibandingkan dengan rakan sepasukannya di bahagian serangan yang dilihat tidak begitu berkesan. Higuain dan Rodrigo Palacio masih belum menjaringkan gol manakala Sergio Aguero sudah pulang akibat kecederaan manakala Di Maria kerap kehilangan bola sebelum menjaringkan gol pertama ketika menentang Switzerland.

Belgium yang akan membuat penampilan pertama di peringkat suku akhir sejak kali terakhir pada 1986 sememangnya mengimpikan kemenangan selepas tiga kejayaan di peringkat kumpulan dan persembahan yang lebih menyakinkan ketika menewaskan Amerika Syarikat pada saingan kalah mati.

Jurulatih Marc Wilmots berkata, pasukannya banyak belajar selepas menyaksikan perlawanan melibatkan Switzerland.

"Kami tidak akan tertumpu kepada Messi tetapi kami mencabar Argentina sebagai sebuah pasukan. Switzerland menunjukkan cara untuk menentang mereka, mereka menunjukkan perlawanan yang hebat.

"Saya lihat Argentina beraksi dengan tiga pertahanan tengah, dua pertahanan bergerak naik dan Di Maria diberi kebebasan untuk bergerak tetapi saya lihat ada ketidakseimbangan dalam pasukan itu," katanya.

Pemain pertahanan Vincent Kompany percaya pasukannya mampu mengatasi Argentina.

"Sekiranya mereka berniat untuk bermain permainan menyerang, kami memiliki peluang yang baik ke atas mereka," katanya. - REUTERS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140705/sl_01/Argentina-Belgium-ulang-pertemuan-80-an#ixzz36qJ2UylF  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: