Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 16 July 2014

PDRM, Peguam Negara perlu adil

Oleh TERMIZI CHE ANUAR
pengarang@utusan.com



MOHD. Razlan Muhammad Rafii (tiga dari kanan) dan Rizalman Mokhtar (tiga dari kiri) mengadakan sidang akhbar selepas sesi kawad cam di Ibu Pejabat Polis Pudu di Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/AZLAN HADI ABU BAKAR

KUALA LUMPUR 14 Julai - Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Peguam Negara digesa berlaku adil terhadap semua pihak yang menimbulkan kekacauan dan bukannya mengamalkan 'pendakwaan terpilih' kerana dikhuatiri akan menjejaskan imej kedua-dua institusi tersebut.

Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Mohd. Razlan Muhammad Rafii berkata, polis dilihat bertindak cemerlang dalam kes membabitkan dirinya yang berhimpun di hadapan ibu pejabat DAP, di Jalan Pudu bagi membantah tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Delima, RSN Rayer menyebut UMNO celaka 22 Mei lalu.

Bagaimanapun, katanya, apa yang terjadi dengan kes-kes perhimpunan haram lain yang lebih ganas berlaku sebelum ini seperti perhimpunan Bersih 3.0.

"Malah ada gambar-gambar perusuh Bersih 3.0 seperti disiarkan dalam Utusan Malaysia pada 29 April 2012, termasuk mereka yang memukul polis, tetapi apa tindakan polis terhadap mereka itu? Adakah mereka menghadiri kawad cam dan didakwa seperti yang dilakukan kepada kami?

"Janganlah ada tindakan memilih seperti ini hanya untuk memperlihatkan polis melakukan sesuatu terhadap satu pihak dan satu pihak lagi polis berdiam diri seolah-olah mereka itu kebal daripada undang-undang," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Daerah Wangsa Maju bagi menghadiri sesi kawad cam bagi kes tersebut di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Bandar Tun Razak, Datuk Rizalman Mokhtar; Pengerusi Biro Aduan Komuniti Pergerakan Pemuda UMNO, Sheikh Nafiq Alfirdaous dan Pengerusi Pertubuhan Sukarelawan Peguam Malaysia (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat.

Mengulas lanjut, Mohd. Razlan juga mempersoal sama ada tindakannya berhimpun di hadapan pejabat DAP itu mengancam keselamatan berbanding mereka berdemonstrasi di Dataran Merdeka.

"Saya berjalan bersama 300 orang tutup jalan tidak sampai setengah jam. Tetapi mereka yang tutup Kuala Lumpur selama 12 jam tidak nampak ada pendakwaan atau didenda.

"Kami akan memberi sepenuh kerjasama kepada pihak polis tetapi pada masa sama polis juga perlu mengambil tindakan sama terhadap semua yang mengganggu keselamatan awam lain," jelasnya.

Dalam pada itu, Sheikh Nafiq Alfirdaous memberitahu, pihaknya komited untuk membantu kesemua mereka yang terlibat dalam kes tersebut.

"Semua pihak perlu diberi hak serta peluang yang saksama bagi meningkatkan keyakinan rakyat terhadap institusi perundangan dan penguatkuasaan di negara ini.

"Kami juga turut melantik SukaGuam bagi menasihatkan semua urusan berkaitan hal ehwal perundangan berkaitan kes ini," jelasnya
.Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140715/po_04/PDRM-Peguam-Negara-perlu-adil#ixzz37cO8B1LP  © Utusan Melayu (M) Bhd 


2 comments:

Anonymous said...

Pandangan & pendirian yang bagus! Malah tindakan selektif ini semakin berleluasa terutama terhadap orang melayu oleh orang melayu sendiri!

AJAI62 said...

Sokong anon... sekarang ni umpama orang Melayu yang jadi pendatang di tanah Melayu.