Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 3 October 2011

Teknologi kejuruteraan hibrid 111 tahun


Oleh SHAWKATH AZDE




FERDINAND PORSCHE banyak menghabiskan masanya untuk membina sebuah kereta. Ciptaan pertamanya ialah sebuah kereta elektrik. Dikenali sebagai Lohner-Porsche, ia menjadi berita sensasi sewaktu dipertontonkan di Paris World Exhibition pada tahun 1900.

Lohner-Porsche menggunakan khidmat dua unit motor yang dipasang pada hab roda hadapan untuk menggerakkan kenderaannya itu. Ferdinand kemudian mengguna pakai idea tersebut untuk menghasilkan kereta lumba elektrik pacuan empat roda.

Inovasi Ferdinand terus dizahirkan. Kali ini, beliau memadankan dua buah enjin pembakaran dalaman dengan hab motor elektrik yang membenarkan tenaga elektrik disimpan di dalam bateri. Kereta tersebut dinamakan Lohner-Porsche Semper-Vivus. Inilah kereta hibrid pertama Porsche.

Abad ke-21 menyaksikan pembangunan lebih aktif jentera Porsche yang mesra alam sekitar. Syarikat automobil Jerman itu menunjukkan kesungguhan apabila memperkenalkan dua jentera hibrid iaitu 918 Spyder dan Cayenne S Hybrid sewaktu Geneva Motor Show 2010. Model Cayenne S Hybrid kemudiannya memasuki barisan pengeluaran.


JENTERA hibrid ini berupaya bergerak sejauh kira-kira dua kilometer dengan mod elektrik sepenuhnya. Kelajuan yang boleh dicapai pula mencecah 85km/j.

Selang setahun kemudian, di pameran yang sama, satu lagi model hibrid diperkenalkan iaitu Gran Turismo Panamera S Hybrid. Jentera empat pintu itu dilabel sebagai Porsche paling ekonomikal.

Model berkenaan baru sahaja dilancarkan dalam pasaran tempatan oleh Sime Darby Auto Performance Sdn. Bhd. (Sime Darby Auto). Turut sama dilancarkan ialah model Panamera Turbo S.

Panamera S Hybrid

Untuk makluman, Sime Darby Auto merupakan pengimport tunggal dan eksklusif kenderaan Porsche di Malaysia. Dengan tambahan dua model itu, anak syarikat Kumpulan Sime Darby itu kini menawarkan lapan varian Panamera.

Panamera S Hybrid dilengkapi enjin suntikan terus pengecas lampau 3.0 liter V6 dengan motor elektrik. Motor elektrik itu memainkan peranan sebagai penghidup (starter) dan generator.

Selain itu, motor berkenaan turut disambung pada bateri nickel metal hydride yang menyimpan cas-cas elektrik apabila kenderaan bergerak atau membrek. Bateri berkenaan ditempatkan di bahagian lantai ruang kargo.

Model hibrid itu berupaya meluncur (sailing) di laluan luar bandar dan lebuh raya pada kelajuan sehingga 165 kilometer sejam (km/j) tanpa menggunakan khidmat enjin pembakaran dalaman. Situasi ini hanya berlaku apabila tiada desakan kuasa diperlukan.


TURBO S merupakan varian yang paling berkuasa dalam siri Panamera.

Dalam situasi meluncur, operasi enjin dihentikan dan motor elektrik memainkan peranan sebagai generator dalam penjanaan kuasa elektrik.

Jika pemandu memijak pedal dalam situasi meluncur untuk memotong, enjin pembakaran dalaman akan dihidupkan dalam tempoh beberapa saat. Pada ketika ini, kelajuan enjin secara automatik menyamai kelajuan jentera (sebelum enjin dihidupkan).

Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto, Arnt Bayer meletakkan sasaran minimum jualan Panamera S Hybrid adalah sebanyak sepuluh unit setahun dan lapan hingga sepuluh unit untuk Turbo S. Buat masa ini, pihaknya mempunyai sepuluh unit S Hybrid dan enam unit Turbo S.

“Kami berjaya menjual empat unit Turbo S dan tiga unit S Hybrid dalam tempoh dua bulan sebelum hari pelancarannya. Keluarga Panamera amat popular di negara ini.

“Siri ini menyumbang jualan sebanyak 22 peratus daripada keseluruhan model Porsche. Sebanyak 101 unit Panamera sudah dijual sejak pengenalannya pada akhir tahun 2009,” jelas Arnt.

Panamera Turbo S

Prestasi, efisien, pemanduan dinamik dan keselesaan. Itulah empat elemen utama yang disuntik ke dalam varian Turbo S. Enjin yang digunakan adalah sama seperti model Panamera Turbo iaitu 4.8 liter V8 turbo berkembar.


DUA dari kiri: Pengurus Jualan Porsche Asia Pasifik, Hannes Ruoff Arnt, Pengarah Urusan Porsche Asia Pasifik, Christer Ekberg dan Pengurus Besar Jualan Asia Pasifik, Australia dan Jepun, Peter A. Hettich bersama dua model kereta Porsche iaitu Boxster Spyder (kiri) dan 911 GT3 RS 4.0 pada majlis pelancaran dua model Panamera di ibu negara, baru-baru ini.

Namun, Turbo S berupaya memberikan tambahan kuasa masing-masing 50hp dan tork 50Nm jika dibandingkan dengan varian Panamera Turbo.

Peningkatan prestasi itu dibantu oleh dua komponen iaitu penggunaan pengecas turbo dengan roda turbin titanium aluminium dan modifikasi kawalan enjin.

Penggunaan roda turbin itu mengurangkan berat turbin, manakala roda pemampat pula meningkatkan tindak balas enjin menjadi lebih pantas.

Sebelum ini, Sime Darby Auto hanya memasarkan model Panamera, Panamera S, Panamera Diesel, Panamera 4, Panamera 4S dan Panamera Turbo.

Nampaknya, Porsche yang sinonim dengan peneraju inovasi dalam kejuruteraan automobil sejak abad ke-19 tidak melupakan legasi Ferdinand. Ia nyata meneruskan warisan pembangunan teknologi hibrid Ferdinand Porsche.

No comments: