Oleh SHAWKATH AZDE
|
Lohner-Porsche menggunakan khidmat dua unit motor yang dipasang pada hab roda hadapan untuk menggerakkan kenderaannya itu. Ferdinand kemudian mengguna pakai idea tersebut untuk menghasilkan kereta lumba elektrik pacuan empat roda.
Inovasi Ferdinand terus dizahirkan. Kali ini, beliau memadankan dua buah enjin pembakaran dalaman dengan hab motor elektrik yang membenarkan tenaga elektrik disimpan di dalam bateri. Kereta tersebut dinamakan Lohner-Porsche Semper-Vivus. Inilah kereta hibrid pertama Porsche.
Abad ke-21 menyaksikan pembangunan lebih aktif jentera Porsche yang mesra alam sekitar. Syarikat automobil Jerman itu menunjukkan kesungguhan apabila memperkenalkan dua jentera hibrid iaitu 918 Spyder dan Cayenne S Hybrid sewaktu Geneva Motor Show 2010. Model Cayenne S Hybrid kemudiannya memasuki barisan pengeluaran.
Model berkenaan baru sahaja dilancarkan dalam pasaran tempatan oleh Sime Darby Auto Performance Sdn. Bhd. (Sime Darby Auto). Turut sama dilancarkan ialah model Panamera Turbo S.
Panamera S Hybrid
Untuk makluman, Sime Darby Auto merupakan pengimport tunggal dan eksklusif kenderaan Porsche di Malaysia. Dengan tambahan dua model itu, anak syarikat Kumpulan Sime Darby itu kini menawarkan lapan varian Panamera.
Panamera S Hybrid dilengkapi enjin suntikan terus pengecas lampau 3.0 liter V6 dengan motor elektrik. Motor elektrik itu memainkan peranan sebagai penghidup (starter) dan generator.
Selain itu, motor berkenaan turut disambung pada bateri nickel metal hydride yang menyimpan cas-cas elektrik apabila kenderaan bergerak atau membrek. Bateri berkenaan ditempatkan di bahagian lantai ruang kargo.
Model hibrid itu berupaya meluncur (sailing) di laluan luar bandar dan lebuh raya pada kelajuan sehingga 165 kilometer sejam (km/j) tanpa menggunakan khidmat enjin pembakaran dalaman. Situasi ini hanya berlaku apabila tiada desakan kuasa diperlukan.
Jika pemandu memijak pedal dalam situasi meluncur untuk memotong, enjin pembakaran dalaman akan dihidupkan dalam tempoh beberapa saat. Pada ketika ini, kelajuan enjin secara automatik menyamai kelajuan jentera (sebelum enjin dihidupkan).
Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto, Arnt Bayer meletakkan sasaran minimum jualan Panamera S Hybrid adalah sebanyak sepuluh unit setahun dan lapan hingga sepuluh unit untuk Turbo S. Buat masa ini, pihaknya mempunyai sepuluh unit S Hybrid dan enam unit Turbo S.
“Kami berjaya menjual empat unit Turbo S dan tiga unit S Hybrid dalam tempoh dua bulan sebelum hari pelancarannya. Keluarga Panamera amat popular di negara ini.
“Siri ini menyumbang jualan sebanyak 22 peratus daripada keseluruhan model Porsche. Sebanyak 101 unit Panamera sudah dijual sejak pengenalannya pada akhir tahun 2009,” jelas Arnt.
Panamera Turbo S
Prestasi, efisien, pemanduan dinamik dan keselesaan. Itulah empat elemen utama yang disuntik ke dalam varian Turbo S. Enjin yang digunakan adalah sama seperti model Panamera Turbo iaitu 4.8 liter V8 turbo berkembar.
Peningkatan prestasi itu dibantu oleh dua komponen iaitu penggunaan pengecas turbo dengan roda turbin titanium aluminium dan modifikasi kawalan enjin.
Penggunaan roda turbin itu mengurangkan berat turbin, manakala roda pemampat pula meningkatkan tindak balas enjin menjadi lebih pantas.
Sebelum ini, Sime Darby Auto hanya memasarkan model Panamera, Panamera S, Panamera Diesel, Panamera 4, Panamera 4S dan Panamera Turbo.
Nampaknya, Porsche yang sinonim dengan peneraju inovasi dalam kejuruteraan automobil sejak abad ke-19 tidak melupakan legasi Ferdinand. Ia nyata meneruskan warisan pembangunan teknologi hibrid Ferdinand Porsche.
No comments:
Post a Comment