Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 28 October 2011

Dinosaur Spielberg di layar kaca


DARI KOSMO ONLINE
28/10/2011

KOS Terra Nova yang mencecah RM219 juta mencipta sejarah sebagai produksi drama termahal pernah dihasilkan dalam industri televisyen global.

SELEPAS mengejutkan pawagam seluruh dunia dengan filem pecah panggung tentang dinosaur, Jurassic Park pada tahun 1993, sebelum disusuli sekuelnya, The Lost World: Jurassic Park (1997) dan Jurassic Park III, penerbit dan pengarah tersohor Hollywood, Steven Spielberg kini kembali muncul dengan produksi dinosaur.

Dikenali dengan judul Terra Nova, naskhah kali ini dihasilkan khusus untuk tayangan di layar kaca.

Jika untuk Jurassic Park dan The Lost World: Jurassic Park, Spielberg bertindak sebagai pengarah, namun untuk Terra Nova seperti mana juga untuk Jurassic Park III, dia kini lebih selesa bertindak sebagai penerbit bersama.

"Mencipta sejarah drama bersiri termahal pernah dihasilkan dalam industri TV global, kos keseluruhan Terra Nova yang merupakan produksi eksklusif Fox International Channels mencecah AS$70 juta (RM219 juta) dengan episod pertama sahaja menelan kos sebanyak RM63 juta!," ujar pegawai perhubungan media Arc PR selaku wakil Fox International Channels, Benjamin Tok.

Tambahnya, Terra Nova mengisahkan era pada tahun 2149, yang mana planet bumi ketika itu tidak lagi dapat menampung populasi manusia yang berlebihan, tumbuhan yang boleh dijadikan makanan berkurangan selain kualiti udara menjadi semakin buruk menyebabkan kehidupan manusia diancam kepupusan.

"Namun, di Chicago para saintis menemui 'terowong masa' yang membolehkan manusia mengembara 85 juta tahun ke belakang iaitu ke zaman prasejarah bumi yang mana ketika itu dunia dikuasai para dinosaur.

"Jim Shannon, isterinya, Elisabeth dan tiga orang anak mereka, Josh, Maddy, and Zoe menyertai kumpulan pertama manusia yang terpilih untuk memulakan hidup baharu di 'dunia baharu' untuk masa depan manusia yang digelar sebagai Terra Nova itu," katanya.


JASON O'MARA (kanan) dan Stephen Lang merupakan dua teraju utama Terra Nova.

Menampilkan aktor Jason O'Mara untuk karakter Jim Shannon, barisan pelakon Terra Nova diperkuatkan oleh tenaga lakonan Stephen Lang (sebagai Komander Nathanial Taylor), Shelley Conn, Naomi Scott, Alana Mansour, Christine Adams dan Allison Miller.

Ujar Benjamin lagi, apa yang menarik khusus buat penonton di Malaysia, Terra Nova bakal disiarkan dalam dua bahasa audio iaitu bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.

"Lima pelakon tersohor tanah air turut terpilih bagi meminjam suara untuk versi bahasa Malaysia iaitu Rosyam Noor (untuk karakter Komender Nathanial Tyalor), Aaron Aziz (Jim Shannon), Vanidah Imran (Elisabeth Shannon), Sharifah Amani (Maddy Shannon) dan Zahiril Adzim (Josh Shannon)," katanya.

Drama 13 episod yang sudahpun memulakan tayangannya di Amerika Syarikat pada 26 September lepas itu dan bakal memulakan tayangannya dengan dua episod terus menerus secara eksklusif menerusi Astro serentak di dua saluran iaitu Fox (710) dan Star World (711) pada pukul 8.55 malam menjelang esok, Sabtu, 29 Oktober ini.

Sementara episod baharu pada minggu-mingu seterusnya akan ditayangkan setiap Jumaat pada pukul 8.55 malam hanya di saluran Fox (710).

No comments: