Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 25 October 2011

BALA BUAT LGE


UMNO P. Pinang saman Guan Eng RM30j

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bukit Mertajam, Ramlan Ishak (tengah) menunjukkan writ saman terhadap Lim Guan Eng dan tiga defendan lain sambil diperhatikan Peguam, Datuk Jaharberdeen Mohamed Yunoos (kiri) di Mahkamah Tinggi Sivil, Kompleks Mahkamah, Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA

KUALA LUMPUR 24 Okt. - Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang hari ini memfailkan saman fitnah berjumlah RM30 juta terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta dua yang lain kerana didakwa mengeluarkan kenyataan mengaitkan parti itu dengan demonstrasi dan cubaan membakar ibu pejabat DAP di negeri itu.

Writ saman difailkan oleh Datuk Zainal Abidin Osman menerusi firma guaman Tetuan Jahaberdeen & Co. di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.

Zainal, 51, menamakan Guan Eng, 51, atas kapasiti peribadinya, PKR dan syarikat penerbitan portal berita rasmi parti itu, Keadilan Daily, Segmen Fleksibel Sdn. Bhd. dan Ketua Penyuntingnya, Fazalah Pit masing-masing sebagai defendan pertama hingga keempat.

Dalam pernyataan tuntutannya, Zainal selaku plaintif mendakwa, pada 3 Julai lalu, pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang menerbitkan suatu kenyataan akhbar melalui e-mel yang dialamatkan kepada bahagian editorial beberapa syarikat media.

Ia berhubung dakwaan plaintif telah menganjurkan demonstrasi di Komtar dan di atas Jambatan Pulau Pinang pada 1 Julai lalu.

Menurut plaintif, suatu laporan berdasarkan kenyataan tersebut telah diterbitkan dalam Keadilan Daily sementara defendan ketiga dan keempat ialah syarikat dan individu yang menjalankan operasi penerbitan portal tersebut.

Zainal menyatakan, Keadilan Daily pada 5 Julai lalu menyiarkan berita bertajuk Nafi terlibat demo ganas, Pengerusi UMNO Pulau Pinang berbohong - Guan Eng.

Plaintif mengatakan, perkataan fitnah itu antaranya membawa maksud bahawa ia sebuah parti yang tidak beretika dan berprinsip kerana menyokong perbuatan yang menjurus kepada keganasan, tidak boleh dipercayai dan tidak layak memerintah negara kerana menyokong keganasan di khalayak ramai.

Seterusnya Zainal berkata, pada 18 Ogos lalu, defendan pertama menerbitkan kenyataan menyinggung di hadapan sekumpulan wartawan yang ditemuramah wartawan The Malaysian Insider, Clara Chooi.

Ia sejurus selepas mesyuarat Majlis Kewangan Kebangsaan yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Zainal menyatakan, kenyataan itu bertajuk Guan Eng says UMNO attacks sparked arson attempts.

Perkataan tersebut antara lain boleh membawa maksud, plaintif sebuah parti tidak beretika dan tidak berprinsip kerana menyokong perbuatan dan perlakuan yang mampu menyemarakkan keganasan.

Disebabkan penerbitan perkataan palsu itu, menurut plaintif, ia telah mengalami kerosakan yang amat dahsyat dari segi reputasi, mengalami keaiban, kebencian dan penghinaan.

Sehubungan itu, Zainal menuntut ganti rugi RM30 juta termasuk ganti rugi teruk dan teladan selain injunksi yang menghalang setiap defendan ataupun ejen-ejen mereka daripada terus bercakap dan mengeluarkan atau menyiarkan kenyataan fitnah tersebut.

KOMEN : BIAR DIA JADIKAN SAMAN INI SEBAGAI PENGAJARAN UNTUK DIRI DIA YANG DISANGKAKAN KEBAL...

No comments: