Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 4 October 2011

Rakyat 'simpan' pengalaman dengan 'sesumpah politik'


Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my



PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin tampil dengan komennya tentang gelagat penuh muslihat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bila bercakap tentang Anwar, sememangnya semua pihak mengakui ia tidak akan habis.

Acap kali Ketua Pembangkang itu bercakap lain kepada orang Melayu, cakap lain pula kepada orang Cina dan begitu juga apabila berinteraksi dengan kaum India.

Jika di depan orang Melayu, dialah 'paling Melayu' dan habis disilatnya bangsa lain. Di depan orang Cina pula, dialah 'Fong Sai Yuk' Malaysia yang berjuang demi bangsa Cina di Malaysia dan habis dikungfunya bangsa lain, terutamanya Melayu. Apabila tiba di depan bangsa India pula, dialah 'hero Tamil' paling hebat yang memperjuangkan bangsa India di Malaysia dan habis disilambamnya bangsa lain.

Tak habis di situ saja. Apabila ke Sabah dan Sarawak, Anwar meneruskan 'tarian talam bermuka-mukanya.' Banyak pengalaman yang 'disimpan' oleh orang Melayu, Cina dan India tentang tembelang Anwar.

Tidak perlulah pergi jauh. Semasa Pilihan Raya Negeri Sarawak April lalu yang dibuat liputan oleh para petugas media termasuk penulis, gelagat Anwar seperti mana didedahkan Perdana Menteri begitu ketara helahnya.

Di sebuah restoran Cina yang dikelilingi beberapa kedai makan dan kopitiam di bandar Bintulu awal April lalu, Penasihat PKR itu seperti mana biasa dalam ceramahnya akan 'menyeronokkan pendengarnya' dengan seloka 'mengula-gulakan' hadirin. Tambah mengujakan lagi apabila katanya:

"Tuan-tuan, jika pembangkang dapat menguasai Putrajaya dalam masa 24 jam (pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti)...dalam masa 24 jam...dalam masa 24 jam (dengan aksi tangan dan menunduk di atas pentas) kita akan turunkan harga minyak," katanya.

Dalam bercakap isu kematian mendiang Teoh Beng Hock pula, kata Anwar, kononnya dia telah pergi menziarahi upacara pengkebumian mendiang tetapi 'orang UMNO ini tuduh saya rapat dengan orang Buddhist'.

Memang mana-mana orang pun apabila mendengar kenyataan ini pasti akan 'menyirap darah' mereka tetapi sesiapa pun yang mengenali hati budi orang Melayu, tidak akan percaya orang UMNO akan mendakwa sedemikian rupa. Manusia meskipun berlainan agama dan adat resamnya, perasaannya sama sahaja apabila mengulas tentang kematian - pasti berkongsi kesedihan. Tetapi malangnya Anwar terus 'membakar, membakar dan membakar perasaan orang Cina'.

Begitu juga apabila 'membakar' perasaan hadirin di Bintulu, Anwar bercakap lagi isu kematian seorang pegawai kastam. Dia mengutuk-gutuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai salah guna kuasa. Tetapi langsung tidak menyebut soal kewibawaan agensi itu yang membanteras penyalahgunaan dan penyelewengan di kalangan segelintir pegawai kastam sehingga berjaya menyelamatkan berbilion-bilion wang negara.

Itulah sebabnya Perdana Menteri kelmarin sekali lagi terpaksa mengingatkan rakyat termasuk komuniti Cina supaya berhati-hati dengan 'sesumpah politik' sebegini.

Masih ingatkah lagi dengan rancangan hendak menukar kerajaan yang sah pada 16 September 2008?

Pada satu majlis di Jakarta menjelang 16 September tahun berkenaan, Anwar dengan bangganya mencanangkan tarikh berkenaan untuk 'merehatkan' Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Saya tetap pada target saya, 16 September menjadi waktu untuk mengistirehatkan Badawi. Untuk itu, saya rileks sebentar sehari lompat ke Jakarta, berdiskusi dan bertemu dengan sahabat-sahabat saya di Indonesia," kata Anwar yang dipetik oleh wartawan akhbar republik itu. Namun semua maklum itu hanya impian dan pembohongannya sehingga hari ini.

Suatu ketika sebuah blog terkemuka Amerika, The New Ledger telah melondehkan lagi tembelang Anwar di luar negara. Artikel blog pronegara Uncle Sam itu telah menyokong kenyataan bahawa sememangnya "Anwar adalah sesumpah".

The New Ledger mendedahkan betapa Anwar sebelum ini yang dalam 'pelarian' ke AS telah mewujudkan hubungan baik dengan tokoh-tokoh 'American Jews' (Yahudi Amerika) seperti Paul Wolfowitz dan Al Gore. Anwar benar-benar 'manis mulut' ketika itu. Begitulah akrabnya Anwar dan Yahudi. Tapi itu adalah ketika Anwar di luar negara. Apabila dia kembali ke Malaysia, sikapnya berubah menjadi sebaliknya.

Mungkin dia tahu bahawa budaya rakyat Malaysia yang tidak suka pada Israel (Yahudi). Maka Anwar terpaksalah bertukar 'wajah' seakan-akan anti-Yahudi dan Amerika. Ketidakpuasan hati mereka terhadap Anwar itu diterjemahkan oleh The New Ledger sebelum ini.

Ketika Anwar aktif bersama ABIM dahulu, dia dijangka menyertai Pas. Malah Anwar merupakan anak angkat kepada Allahyarham Yusof Rawa, seorang tokoh Pas yang terkenal.

Namun, apabila masuk UMNO atas undangan Tun Dr. Mahathir Mohamad, dia dikatakan 'memujuk' rakan-rakannya dalam ABIM dan Pas dengan mengatakan bahawa kemasukannya ke dalam UMNO adalah untuk 'memutihkan' UMNO.

Pada UMNO pula, Anwar menyatakan bahawa dia memasuki UMNO adalah kerana percaya pada perjuangan UMNO yang memartabatkan Islam, Melayu dan Malaysia.

Gelagat 'sesumpah' Anwar pernah diingatkan oleh bekas Presiden Gerakan, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik ketika berucap di Jalan Padang Tembak, Air Itam, Pulau Pinang pada 2008.

"Anwar ini macam sesumpah, boleh tukar warna di depan sesiapa juga. Nanti, bila kita bangkit daripada tidur, negara sudah jadi hancur...dia tidak hairan (itu semua), hanya untuk capai dia punya objektif," kata Keng Yaik.

Bercakap tentang Anwar dan muslihatnya, ia memang tidak akan habis, apa lagi ketika ura-ura kemungkinan Pilihan Raya Umum ke-13 dalam tempoh terdekat ini.

Kelmarin, Perdana Menteri mengulanginya sekali lagi - hanya untuk memastikan rakyat terus berwaspada kerana 'sesumpah' seperti mana sifatnya licik 'menangguk di air keruh'.

KOMEN : NAK PERCAYA, USAH PERCAYA, TAK PAYAH PERCAYALAH TEMBERANG ANWAR, MACAM TIN KOSONG MEMEKAK TAK TENTU HALA... MALAYSIA AMAN TANPA ANWAR...

No comments: