Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 12 October 2011

ORANGRAMAI DAN RASUAH

Kesedaran lapor rasuah oleh orang ramai semakin meningkat
DARI UTUSAN MALAYSIA
12/10/2011



PULAU PINANG 11 Okt. – Kesedaran melaporkan jenayah rasuah kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di kalangan orang ramai khususnya penjawat awam semakin meningkat dengan seramai 424 golongan pemberi didakwa di mahkamah tahun lalu, berbanding lebih 300 penerima.

Menurut Ketua Pesuruhjayanya, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed, jumlah itu daripada 944 kes direkodkan, mencatat sejarah apabila golongan pemberi yang didakwa mencatat bilangan yang lebih tinggi berbanding penerima sejak 1967.

Beliau berkata, bakinya melibatkan kes-kes rasuah lain.

“Tidak pernah dalam sejarah jumlah individu yang didakwa kerana memberi rasuah lebih tinggi daripada pemberi. Ia merupakan angka tertinggi di dalam rekod kita.

“Kita juga mendapati semakin banyak penjawat awam telah membuat laporan mengenai cubaan memberi rasuah dan ini adalah satu perkara positif,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Forum Eksekutif bertemakan Mengurus Persepsi Ke Atas Integriti, Tanggungjawab Siapa? di Dewan Pembangunan Siswa, Kompleks Cahaya, Hal Ehwal Pembangunan Pelajar (HEPP), Universiti Sains Malaysia (USM) di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Naib Canselor USM, Profesor Datuk Susie See Ching Mey; Dekan Pusat Pengajian Sains Sosial USM, Prof. Madya Dr. Ismail Baba dan Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), Datuk Dr. Mohd. Tap Salleh.

Mohd. Tap turut menjadi panel dalam forum itu yang dipengerusikan oleh Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan USM, Prof. Madya Dr. Sivamurugan Pandian.

Dalam pada itu, Abu Kassim memberitahu, SPRM kini berhadapan cabaran untuk memperbetulkan tanggapan rakyat Malaysia bahawa jenayah rasuah di negara ini berada dalam keadaan teruk.

“Namun hakikatnya, jenayah rasuah tidak seperti itu (teruk). Berdasarkan kajian, hanya sembilan daripada 100 rakyat negara ini menyatakan mereka terdedah dalam keadaan rasuah,” katanya.

Sementara itu, Mohd. Tap berkata, usaha untuk memupuk integriti di kalangan masyarakat adalah tanggungjawab semua pihak dan tidak seharusnya dibebankan kepada sesebuah pihak semata-mata.

“Sekiranya usaha memupuk integriti di kalangan masyarakat gagal, ia menyebabkan negara bakal mengalami nasib sama dengan beberapa negara miskin seperti Myanmar dan Somalia yang hidup dalam keadaan kemiskinan,” katanya.

No comments: