Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 21 October 2011

AL-FATIHAH : DEMOKRASI ALA BARAT... SIAPA SELEPAS INI?


Gaddafi terbunuh dalam serangan
DARI UTUSAN MALAYSIA
21/10/2011




Gambar yang diambil dari video merakamkan keadaan Gaddafi berlumuran darah diangkat ke atas trak oleh tentera kerajaan sementara Libya di bandar Sirte, semalam. – REUTERS

SIRTE, Libya 20 Okt. – Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terbunuh dalam serangan tentera kerajaan sementara Libya dibantu oleh tentera udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) berhampiran bandar Sirte, awal hari ini.

Gaddafi, 69, terbunuh setelah mengalami cedera parah dalam serangan awal subuh itu.

Turut terbunuh dalam serangan itu ialah Mutassim, anak kelima Gaddafi.

Kematiannya menamatkan pemburuannya selama dua bulan sejak beliau melarikan diri setelah kejatuhan Tripoli ke tangan tentera pemberontak pada Ogos lalu.

Pegawai Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC), Abdel Majid Mlegata, sebelum itu melaporkan Gaddafi berjaya ditangkap ketika cuba melarikan diri secara berkonvoi dalam satu serangan itu.

Bekas pemimpin itu mengalami cedera parah di kedua-dua belah kakinya.

“Ketika ditangkap, dia (Gaddafi) turut dikasari dan dipukul di kepala (oleh tentera kerajaan sementara Libya),” kata Mlegata.

Gambar-gambar merakamkan keadaan pakaiannya berlumuran darah tersebar di Internet.

Seorang pegawai NTC, Mohamed Abdel Kafi berkata, jenazah Gaddafi dibawa ke satu lokasi rahsia atas faktor keselamatan.

‘‘Jenazahnya dibawa ke lokasi yang dirahsiakan menggunakan sebuah kenderaan NTC,” kata Mohamed.

Bekas Menteri Pertahanan ketika pemerintahan Gaddafi, Abu Bakr Younis turut terbunuh dalam serangan tersebut.

Gaddafi menghadapi penentangan daripada rakyatnya sejak Februari lalu sebelum melarikan diri dari Tripoli setelah ibu negara Libya itu jatuh ke tangan pemberontak dengan bantuan NATO pada Ogos lalu.

Sejak kejatuhan Tripoli, Gaddafi melarikan dan meneruskan perjuangan untuk kembali berkuasa, manakala sebahagian ahli keluarganya termasuk isteri dan anak perempuannya telah melarikan diri ke Algeria.

Sebelum ini, anak lelakinya, Khamis, 28, terbunuh dalam pertempuran di Tarhouna, selatan Tripoli, Libya pada 29 Ogos lalu.

Khamis merupakan komander Briged Elit ke-32 tentera yang dikatakan berjaya menumpaskan pemberontak di timur Benghazi pada Februari lalu.

Pada 30 April lalu, seorang lagi anak Gaddafi, Saif al-Arab dan tiga cucunya terbunuh dalam pertempuran dengan tentera NATO di Bab al-Aziziya, Tripoli.– REUTERS

KOMEN : SEORANG LAGI PEMIMPIN NEGARA ISLAM KECUNDANG GARA2 TERPENGARUH DENGAN DEMOKRASI ALA BARAT... NATIJAH DARI PEMBUNUHAN INI... ORANG ISLAM SENDIRI MEMPERKUKUHKAN DAKWAAN ORANG BARAT BAHAWA ORANG ISLAM BOLEH BERTINDAK ZALIM SEBAGAI PENGGANAS DENGAN BANTUAN MEREKA... BUKAN MENYOKONG GADDAFI... TETAPI ADAKAH PERLU SATU LAGI PEMBUNUHAN ALA SADDAM UNTUK MENJATUHKAN SESUATU KERAJAAN...? DAN ADAKAH PUAK PEMBERONTAK YANG MENANG INI PATUT DISOKONG OLEH NEGARA-NEGARA ARAB DAN ISLAM LAIN DIDUNIA... PERSOALANNYA ADAKAH AGAMA ISLAM ITU MENGGALAKKAN KEGANASAN... SEDANGKAN JALAN PENYELESAIAN SECARA RUNDINGAN TERBUKA LUAS... KITA IMBAS KEMBALI APA YANG TERJADI KEPADA UMAT ISLAM DI AFGANISTAN DAN IRAQ... ADAKAH MEREKA SEKARANG HIDUP AMAN DAMAI WALAUPUN MENGIKUT ACUAN ALA BARAT...? TENGUK NEGARA MESIR HINGGA SEKARANG MASIH BERGOLAK MACAM NEGARA TAK BERTUAN... SIAPA AGAKNYA SELEPAS INI? ALFATIHAH...

No comments: