Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 5 May 2014

Usaha hidupkan fahaman radikal

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ
pengarang@utusan.com.my




Seorang lelaki yang digelar ustaz (tengah) bersama empat lagi yang dipercayai rakyat Malaysia memegang senjata ketika menyertai 'jihad' di Syria.

KUALA LUMPUR 4 Mei - Ahli kumpulan militan yang ditahan di Selangor, Kedah dan ibu negara baru-baru ini dipercayai merancang untuk menghidupkan kembali fahaman radikal Daulah Islamiah di negara ini dengan bantuan puak pemisah di selatan Filipina.

Fahaman itu pernah dibawa oleh kumpulan pengganas, Jemaah Islamiah (JI) di negara ini sebelum dihidu dan ditumpaskan pihak berkuasa beberapa tahun lalu.

Sumber keselamatan memberitahu, siasatan pihaknya mengesan wujud jaringan komunikasi kumpulan 'baharu' itu bagi mengadaptasi kepakaran daripada puak pemisah di selatan Filipina.

Sumber itu bagaimanapun enggan mendedahkan nama kumpulan berkenaan kerana masih dalam siasatan.

“Selatan Filipina diketahui merupakan pusat bagi kegiatan pengganas di Asia Tenggara dan kewujudan JI sebelum ini juga adalah hasil kerjasama dengan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) yang menyediakan kem untuk JI menjalani latihan.

“Kumpulan militan baharu ini pula sedang menjalin kerjasama ke arah itu dan tujuan mereka adalah untuk menegakkan syiar Daulah Islamiah di Asia Tenggara.

“Di selatan Filipina juga masih ada pengganas rakyat Malaysia yang lari dan bersembunyi di situ dan tidak mustahil, mereka berkomunikasi sesama sendiri," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Semalam, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mendedahkan selain Syria, polis mengesan kumpulan militan baharu itu mempunyai hubungan dengan kegiatan pengganas di selatan Filipina.

Sebelum ini, polis menahan seramai 11 anggota kumpulan militan yang berselindung di sebalik misi kemanusiaan termasuk ketuanya dalam beberapa serbuan di Selangor, Kedah dan ibu negara.

Utusan Malaysia kemudian mendedahkan, puluhan rakyat Malaysia ke Syria sejak dua tahun lalu atas nama perjuangan 'jihad' termasuklah seorang lelaki yang digelar 'ustaz' dan seorang bekas pemuzik sebuah kumpulan terkenal era 90-an.

Sumber itu seterusnya mendedahkan, kumpulan militan tempatan tersebut setakat ini belum bertemu secara langsung dan hanya berkomunikasi melalui internet dengan puak pemisah di selatan Filipina.

“Cara mereka itu memudahkan mereka untuk melindungi setiap aktiviti radikal yang dijalankan dan tidak mustahil akan ke sana untuk menjalani latihan," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140505/dn_01/Usaha-hidupkan-fahaman-radikal#ixzz30nqugTBP  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: